5. ročník

Pravidelná online konzultace - středa 15:15

10. 5. - 14. 5.

!!! TENTO TÝDEN ODPADÁ ONLINE KONZULTACE!!!

Látka týdne:

Opakování - dominantní septakord

dominantní septakord - septakord vzniká připojením další tercie ke kvintakordu - v případě dominantního septakordu je kvintakord durový a přidaná tercie malá. Vzdálenost spodního a vrchního tónu je tedy malá septima.

Tento (dominantní) septakord označujeme D7 a je postaven na pátém stupni ve stupnici (na dominantě).

V následujícím videu zjistíme i nějaké ty podrobnosti. Pozorně sledujte, budeme probírat a budu se ptát, co jste ve videu viděli a slyšeli... :-)

3. 5. - 7. 5.

Látka týdne:

Akordové značky, jedná se o způsob hudebního zápisu, pro který nepotřebujeme notovou osnovu. Používají se především v jazzové, lidové a popové hudbě. Jejich využití nejčastěji najdeme v partech doprovodných nástrojů jako je kytara (případně i baskytara) nebo klávesové nástroje (klavír, klávesy, hammond varhany). V jazzové hudbě je využívá téměř každý nástroj, kterým určuje, jakým směrem má vést jejich improvizace. Akordová značka nám říká jaké tóny máme hrát, nikoliv v jaké oktávě (jak vysoko). Je pak na každém hudebníkovi, jak takovou volnost využije :-)

Hlavním stavebním kamenem takové značky je kvintakord. Nejjednodušší značkou je samotné velké písmeno, např. G. To nám říká, že máme hrát durový kvintakodr G dur ve složení: g - h - d. Velké písmeno E pak: e - gis - h. Mollový kvintakord má více možností zápisu. My si budeme pamatovat G- (minus), nebo G mi (minore). Složení kvintakordu: g - bé - d. Akordová značka E -, nebo E mi: e - g - h. Změnil se nám prostřední tón, z velké tercie od základního tónu se stala malá, z durového se stal mollový kvintakord.

26. 4. - 30. 4.

Látka týdne: opakování

prosím o přípravu na online konzultaci: projděte si ve studijních materiálech kapitolu Kvintakord a jeho obraty a Intervaly přesahující oktávu (strana 3). Následně vypracujte příklady ve všech tóninách do předznamenání 4 # a b.

Kdo si neví rady, nechť se přihlásí na online konzultaci, budeme se tímto tématem zabývat...:-)

19. 4. - 23. 4.

Látka týdne:

Jazz, hudební styl, který vznik v 1. polovině 20. století v jihovýchodní části USA a to konkrétně ve městě New Orleans. Černošští otroci původem ze západní Afriky tento hudební styl velice ovlivnili, a to zejména svou hudební kulturou. Podle africké tradice měly písně jednohlasou melodii a používali tzv. odpovědi - call and response (pracovní písně)

Černošská populace se velice brzy adaptovala s prostředím a naučila se hrát na klasické nástroje pocházející z evropských národů. Začalo veliké mísení všemožných kultur a národních mentalit. Navzájem se hudebníci ovlivňovali a našli tím společnou řeč, které rozuměl každý - hudba.

Duke Ellington (americký jazzový muzikant) kdysi prohlásil: "Všechno je to hudba".

Jazz procházel a stále prochází svým hudebním vývojem. Není jasně ohraničeno co všechno do něj patří a co ne. Ovšem některé styly jsou nám velice dobře známy:

  • Ragtime: jedním z nejznámějších autorů je Scott Joplin a jeho Original Rags z roku 1899
  • Swing: vznik swingových bigbandů, houpavý rytmický doprovod, hudební forma, kdy zazní hlavní téma skladby, na které se pak improvizuje (vymýšlí jiná ozdobnější melodie) určitě je třeba znát Glenna Millera - In The Mood
  • Bebop (bíbop): jeden z dalších kroků vývoje jazzu, chtít se odlišit od swingu, vše výrazně zrychlit, psát komplikovanější melodie, Charlie Parker - Ornithology

A mnoho dalších umělců, kteří se na tomto krátkém, ale velice obsáhlém slově podíleli....

Prosím o nastudování toho mála, které zde máte k dispozici. Zkuste ve volných chvílích poslouchat i jiné skladby těchto autorů (případně i jiných)

12. 4. - 16. 4.

Látka týdne:

Hudba 1. poloviny 20. století, postupné překonávání hudebního romantismu, boj proti všemu starému, touha po všem moderním. Snaha o vyjádření nové doby novými zvukovými prostředky použitím běžných hudebních nástrojů ale i nových nástrojů jako předzvěst pro elektroakustickou hudbu. Vznik jazzu, jakožto samostatný hudební styl,a jeho používání v klasické hudbě. Bohaté užívání prvků folkloru a vznik populární hudby.

Vznik nových hudebních směrů (+ jejich představitelé a poslech):

  • impresionismus (rozmanité a obměňované akordy, nové hudební barvy, prachový okamžik)

Claude Debussy (klód debysi), Faunovo odpoledne - základní dílo tohoto slohu

  • expresionismus (odpor vůči tradičním hudebním vyjadřovacím prostředkům)

Béla Bartok, Allegro barbaro

  • dodekafonie (dvanáctitónová hudba, skladatelská technika, užívání chromatické stupnice)

Arnold Schónberg, Dechový kvintet op. 26, II. věta - dodekafonická skladba

  • neoklasicismus (užívání forem klasicismu a baroka, obsah je moderní)

Igor Stravinskij, Symfonie dechových nástrojů

29. 3. - 31. 3.

Látka týdne:

Romantismus: 1830 - 1900

libuje si ve snění, miluje fantazii, zajímá se o historii (ne však o antiku, ale o rytířský středověk a o národní dějiny). Vznik podnikání v hudbě - publikum platilo vstupné, vznik nových, větších koncertních sálů - s tím souvisí i další rozšíření orchestru. Užívání nových nástrojových kombinací, vznikají nové barvy (zvuky) orchestru. V harmonii se více pracuje s chromatickou řadou (c, cis, d, dis, e, f, fis, g, gis, a, ais, h - bílé i černé klávesy). 


Romantismus je velice rozsáhlé období, protože se rozvíjel v několika zemích Evropy. Proto se nemůžeme zaměřovat na všechna centra a skladatele. Budeme si tedy pamatovat jen ta nejznámější jména romantického světa:

Richard Wagner: 1813 - 1883

Bedřich Smetana: 1824 - 1884

Petr Iljič Čajkovskij: 1840 - 1893

Antonín Dvořák: 1841 - 1904

22. 3. - 26. 3.

Látka týdne: Sonátová forma, poslech

poslech:

Sonátová forma je nejdůmyslnější způsob, jak uspořádat hudební myšlenky ve velké skladbě. Najdeme ji v sonátách, symfoniích, koncertech... vlastně všude. Má tři části: expozici, která představí dvě nebo tři témata, provedení, v němž se témata "poperou", a v repríze zase usmíří.


15. 3. - 19. 3.

Látka týdne: opakování

  • tónický kvintakord a jeho obraty - kvintakord, sextakord, kvartsextakord


  • dominantní septakord - složení, obecná charakteristika


  • sluchová analýza

1. 3. - 5. 3.

Online konzultace na vybrané téma

Od března budou pravidelně probíhat online konzultace, kde budeme probírat aktuální látku týdne. 

22. 2. - 26. 2.

Látka týdne: interval a dominantní septakord (sluchová analýza)

v tomto týdnu si zkusíme sluchem rozpoznat kvintakord a dominantní septakord. Jsou to velice často používané akordy, které bychom měli umět bezpečně poznat, aniž bychom je viděli v notách napsané.

Zde jsou ukázka, jak takové akordy zní:

V této ukázce jsou oba akordy různě proházené. Zkuste tedy rozpoznat, jak jdou v řadě za sebou.

15. 2. - 19. 2.

Látka týdne: Skladebné druhy a hudební formy baroka

Opera - je dramatické jevištní dílo, které vzniká na předem připravený text (tzv. libreto) a zpívá se za doprovodu orchestru. Vystupují v ní sólisté i sbory. Významné sólové vstupy se nazývají árie. Součástí opery mohou být i samostatné instrumentální části nebo balet. 

Fuga - je polyfonní imitační (tj. opakují se v ní některé její složky, obvykle melodie) instrumentální hudební skladba. Jejím základem je krátké, výrazné hlavní téma, které se nejprve postupně objeví ve všech hlasech a potom je různě obměňováno. Obvykle se skládá ze tří částí (expozice, provedení, závěr

Koncert - jako hudební forma je skladbou pro jeden nebo několik sólových nástrojů s doprovodem orchestru. Podle velikosti orchestru můžeme rozlišit komorní koncert a tzv. concerto grosso. Koncert má tři (případně čtyři) části, které střídají rychlé a pomalé tempo. Do poslední části bývají vkládány tzv. kadence, což jsou krátká, ale velmi obtížná místa, ve kterých může sólista předvést svou virtuozitu. 

1. 2. - 12. 2.

Látka týdne: Baroko

Období hudebního baroka je obvykle kladeno mezi roky 1600 a 1750 

Termín baroko, přejatý z dějin umění, je odvozen z portugalského a francouzského barroc, tzn. perla nepravidelných tvarů 

Barokní hudba platila za harmonicky zmatenou, melodicky obtížnou, kostrbatou, zkrátka barokní 

Styl hudby se s rokem 1600 skutečně změnil, zároveň se ale držela při životě původní polyfonie 

Kolem roku 1600 navíc přišla opera, pak kantáta a oratorium, suita, koncert, fuga 1730 se hudba zjednodušila, stala se více přirozenou 

V roce 1780 mluvíme již o klasicismu 

Kromě vícehlasů se častěji objevují skladby pro jeden hlas 

Ukázky: 

Johann Sebastian Bach - Braniborský koncert č. 3

Georg Friedrich Hendel - Aleluja z oratoria Mesiáš

Antonio Vivaldi - Čtvero roční dob

18. 1. - 28. 1.

Látka dvou týdnů: Slohová období a jejich představitelé

Předpokládám, že máte všichni periodizaci dějin hudby dobře nastudovanou a proto zasílám lehký úkol na rozšíření znalostí českých a světových skladatelů. Vždy vyber z jednotlivého slohového období jednoho nejvýznamnějšího hudebního skladatele (vždy celým jménem). K vypracování úkolu použijte studijní materiál pro 5. ročník Hudební nauky. 

např. Baroko - Johann Sebastian Bach (termín odevzdání: 31. 1. 2021) 


11. 1. - 15. 1.


Látka týdne: poslech

vývoj hudby má svou historii, která je velice obsáhlá komplikovaná. V tomto videu je dobře slyšet, jak se vývoj projevoval v hudbě samotné. Užití nástrojů, hudební invence a postupné zjednodušování projevu.

Nutno dodat, že závěr videa je zaměřený na popové odvětví. Neznamená to, že klasická hudební moderna neexistuje. Jen zde není zmíněna...

4. 1. - 8. 1.

Látka týdne: Periodizace dějin hudby (ustanovení časových úseků)

Středověká hudba (400 - 1400)

Renesance (1400 - 1600)

Baroko (1600 - 1750)

Klasicismus (1730 - 1830)

Romantismus (1830 - 1900)

Hudba 1. pol. 20. stol.

Hudba 2. pol. 20. stol.

Domácím úkolem je naučit se toto řazení. Jak jde za sebou i s letopočty. 


2021

7. 12. - 18. 12.

Prezenční výuka. Probírání látky zadané distanční formou.

30. 11. - 4. 12.

Látka týdne: Rondo

Tento týden se budeme zabývat jednou hudebni formou. Rondo je hudební forma, v níž se jedna z částí několikrát opakuje. Mezi tato opakování jsou vkládány kontrastní (tj. zcela odlišné) části. Nejlépe si to vysvětlíme na hudební ukázce. Pozorně si poslechněte tuto skladbu:

A nyní si to rozebereme: stopujte si video s každým nástupem nového dílu

0:07 - opakující se část (takzvaný díl A)

0:23 - první kontrastní část (tzv. díl B)

0:38 - opakující se část, zní po druhé (díl A)

0:55 - druhá kontrastní část (tzv. díl C)

1:21 - opakující se část, zní po třetí (díl A)

Celé hudební schéma této skladby je tedy: A B A C A - princip ronda. Je zde dobře vidět, jak se nám opakuje písmeno A (opakující se část).

Na závěr si prosím pusťte toto drobné rondo naposledy. Zkuste se nedívat ani do notového partu a ani na popsané schéma. Jen zapojte svůj vjem a zkuste jednotlivé části rozpoznávat sluchem. 

Za domácí úkol mi pouze napište, zdali jste hudební formu rodno dokázali poznat pouze za pomocí poslechu :-)


23. 11. - 27. 11.

správné odpovědi sluchové analýzy z minulého týdne:

intervaly 9 -13: v. 9 (nona), v. 10 (decima), č. 12 (duodecima), v. 9 (nona), v. 13 (tercdecima)

kvintakord/septakord - rozloženě: kvintakord, septakord, kvint., kvint., sept., sept.

kvintakord/septakord - dohromady: kvint., sept., kvint., sept., sept., kvint., sept., kvint.

Prosím pěkně, pečlivě zkontrolujte a znovu poslechněte se správným řešením a zkuste znovu potrápit svá ušiska. Je důležité umět tyto dva základní akordy poznat... :-)

Látka týdne:

Transpozice

Transpozicí označujeme převod písně/skladby z jedné tóniny do druhé. Transponovat můžeme o jakýkoliv interval, a to nahoru i dolů. Vždy je zapotřebí dbát na přesné dodržování půltónových a celotónových vztahů (základní pravidlo jakékoliv stupnice). Respektujeme předznamenání tóniny, do které transponujeme.

Transponujeme obvykle z důvodu hratelnosti skladby pro jiný nástroj s odlišným rozsahem (např. zobcová flétna zahraje nejnižší tón c1 a skladba obsahuje tón malé a - skladbu je tedy zapotřebí transponovat minimálně o malou tercii výš) nebo protože skladba zní v jiné tónině lépe, případně je mimo sólistův (např. zpěvákův) rozsah.

Při transponování měníme pouze tóninu - tempové označení, předepsané doby v taktu či dynamika zůstávají neměnné.

Zde přikládám vzor: všimněte si, že tempo i předepsaný takt opravdu zůstává zachované. Pouze jsem změnil tóninu z D dur do E dur (o tón výš). Za domácí úkol si vyberte jakoukoliv lidovou píseň (max. osm taktů stačí). Napište originální znění a tu pak transponujte do jiné tóniny. 

16. 11. - 20. 11.

Látka týdne:

v tomto týdnu se budeme věnovat sluchové analýze. S intervaly přesahující oktávu jsme se seznámili v předminulém týdnu. Tentokrát je budeme od sebe rozeznávat sluchem. V ukázce zazní intervaly 9 - 13. Poslechněte si ještě jednou zvuky těchto intervalů (z týdne 2.11.-6.11.) a zkuste poznat který je který... :-)


Dále zkusíme sluchem rozeznat durový kvintakord a dominantní septakord, o kterém bylo řečeno/psáno minulý týden. V kvintakordu znějí 3 tóny, v septakordu 4 tóny. Nejdřív několikrát poslechněte a pak opět zkuste od sebe rozpoznat... :-) 

Vzory: jak zní kvintakord, septakord

Dvě analýzy: 1. rozloženě 2. dohromady

9. 11. - 13. 11.

Látka týdne:

dominantní septakord - septakord vzniká připojením další tercie ke kvintakordu - v případě dominantního septakordu je kvintakord durový a přidaná tercie malá. Vzdálenost spodního a vrchního tónu je tedy malá septima.

Tento (dominantní) septakord označujeme D7 a je postaven na pátém stupni ve stupnici (na dominantě).

Tento týden bez domácího úkolu. 

2. 11. - 6. 11.

Látka týdne:

Intervaly přesahující oktávu. Tyto intervaly vznikají tak, že vrchní tón intervalu přeneseme o jednu oktávu nahoru. Kvalita intervalů (tj. zda jsou velké nebo čisté) zůstává beze změny. My známe základní intervaly 1 - 8, prima - oktáva. V tomto týdnu se naučíme tyto intervaly:

  • 9 - velká nona
  • 10 - velká decima
  • 11 - čistá undecima
  • 12 - čistá duodecima
  • 13 - čistá tercdecima

Všimněte si: od devátého intervalu (nony) se opakuje kvalita intervalu stejně jako od sekundy. velká sekunda = velká nona, velká tercie = velká decima... atd. Víc intervalů už nebude :-) Příklad v C dur najdete ve studijním materiálu v pro 5. ročník, který doufám všichni už máte. Pokud ne, jsou k dispozici na úvodní stránce. 

Za domácí úkol vypracujte intervaly 9 - 13 podle vzoru v křížkových (#) a béčkových (b) tóninách do pěti posuvek. Termín odevzdání je do 6. 11.

Přikládám zde ještě zvukové ukázky jednotlivých intervalů. Zkuste zapojit sluchovou paměť a zapamatovat si je.

26. 10. - 30. 10.

Podzimní prázdniny 

19. 10. - 23. 10. 

Látka týdne:

zde máme správné vypracování úkolu z minulého týdne. Tvoření obratů tonického kvintakordu je velice snadné a přitom efektní záležitost :-) Do teď jsme si říkali pouze o kvintakordu, který je složen z dvou tercií (sněhulák). Tímto cvičením si ukazujeme, jak se dá toto uspořádání lehce změnit. Vše se odehrává v dané tónině, tudíž musíme stále myslet na předznamenání nebo na posuvky před notami.


12. 10. - 16. 10.

Látka týdne:

procvičování tonického kvintakordu a jeho obratů - sextakord, kvartsextakord

Za domácí úkol vypracujte T5 + obraty ze stupnic - C dur, G dur a F dur

Napsat do notových sešitů, vyfotit a poslat mi na email nebo na WhatsApp (vše v Kontaktech). Termín vypracování úkolu je do čtvrtka 22. 10 

Školní rok 2020/2021

15.6. - 19.6.

Látka předposledního týdne:

opakování 2, kvintový a kvarntový kruh. Systém všech posuvek, předznamenání a stupnic jak s křížky tak i s béčky. Abychom si nemuseli všechny stupnice pamatovat, vznikl přehledný systém, který nám pomůže si stupnice odvodit. Stačí znát stupnici C dur :-)

Kvintový kruh nám napomáhá odvodit stupnice s křížky. Od názvu kvintový, budeme pracovat pouze s 5. intervalem = kvintou. Od tónu c: C d e f G (1#) a h c D (2#) e fis g A (3#) h cis d E (4#) fis gis a H (5#) cis dis e FIS (6#) gis ais h CIS (7#) dis eis fis gis ais his CIS 

Kvartový kruh nám napomáhá odvodit stupnice s béčky. Od názvu kvartový, budeme pracovat pouze se 4. intervalem = kvartou. Od tónu c: C d e F (1b) g a Bé (2b) c d ES (3b) f g AS (4b) bé c DES (5b) es f GES (6b) as bé CES (7b) des es fes ges as bé CES

8.6. - 12.6.

Látka týdne:

opakování 1, kvintakord a jeho obraty. Budeme vždy transponovat ten spodní tón o oktávu výš. Kvintakord C dur bude vypadat následovně. C  E  G, E  G    C, G   C  E

Prvnímu obratu říkáme sextakord (E G  C), druhému kvartsextakord (G  C E).

Takto budeme postupovat u jakéhokoliv kvintakordu. Např. FIS AIS CIS, AIS CIS  FIS, CIS  FIS AIS

Zdánlivě tento souzvuk zní stejně, ale přeci jinak. Určitě si někteří z vás vybavují ja zní rozložené akordy, které hrajete po stupnicích na hodinách nástroje. Jedná se právě o tyto obraty... :-)

1.6. - 5.6.

Látka týdne:

tento týden je za domácí úkol, vytvořit si krátký slovníček, ve kterém budou všechna slova týdne. Italsky - česky (i s výslovností a významem). Začíná to týdnem 23.3. - 27.3. Napište si tento úkol do svých notových sešitů. Vyfotit - poslat. Budou se těšit

25.5. - 29.5.

poslední slovo týdne: 

Látka týdne:

18.5. - 22.5.

Studijní volno pro doplnění domácích úkolů a procvičování látky zadané v minulých týdnech.

Jistě se k vám dostala ta smutná zpráva, že výuka Hudební nauky/Poslechového semináře bude až do konce školního roku probíhat distančně, neboli na dálku. Proto budou tyto stránky nadále zdrojem informací ohledně náplně tohoto předmětu. Prosím vás tedy o pokračování sledování stránek a plnění zadaných úkolů. Nemělo by se stát, že někdo neodevzdá jediný úkol. 

11.5. - 15.5.

slovo týdne: sonoro - sytým tónem, zvučně

Látka týdne: 

Akordové značky, jedná se o způsob hudebního zápisu, pro který nepotřebujeme notovou osnovu. Používají se především v jazzové, lidové a popové hudbě. Jejich využití nejčastěji najdeme v partech doprovodných nástrojů jako je kytara (případně i baskytara) nebo klávesové nástroje (klavír, klávesy, hammond varhany). V jazzové hudbě je využívá téměř každý nástroj, kterým určuje, jakým směrem má vést jejich improvizace. Akordová značka nám říká jaké tóny máme hrát, nikoliv v jaké oktávě (jak vysoko). Je pak na každém hudebníkovi, jak takovou volnost využije :-)

 Hlavním stavebním kamenem takové značky je kvintakord. Nejjednodušší značkou je samotné velké písmeno, např. G. To nám říká, že máme hrát durový kvintakodr G dur ve složení: g - h - d. Velké písmeno E pak: e - gis - h. Mollový kvintakord má více možností zápisu. My si budeme pamatovat G- (minus), nebo G mi (minore). Složení kvintakordu: g - bé - d. Akordová značka E -, nebo E mi: e - g - h. Změnil se nám prostřední tón, z velké tercie od základního tónu se stala malá, z durového se stal mollový kvintakord. 

No a protože hudba by byla v kvintakordech trochu obyčejná, užívají se také asi s tou největší oblibou septakordy. Opět si ukážeme pouze ty základní, jelikož těch kombinací akordových značek je velice mnoho (kdo by měl zájem o probrání více těchto značek, kontaktujte mě, vymyslím speciální prezentaci na toto téma). Septakord obsahuje 4 tóny. Kvintakord (3) a právě septimu od základního tónu. Nejčastěji používaným septakordem je dominantní septakord. Složení: durový kvintakord a malá septima. Od tónu G : g - h - g - f, akordová značka: G7. Od tónu E: e -gis - h - d.  

4.5. - 7.5.

slovo druhého zkráceného týdne: dedicato (k) - věnováno

Látka druhého zkráceného týdne: 

Prostudování nově vzniklých studijních materiálů. Bude s nimi do konce školního roku pracovat.

27.4. - 30.4.

slovo zkráceného týdne: overtura - předehra

Látka zkráceného týdne:

Opakování, za domácí úkol si projděte v nových studijních materiálech (viz. minulý týden) kapitolu Kvintakord a jeho obraty a Intervaly přesahující oktávu. Následně vypracujte příklady ve dvou tóninách s minimálním počtem předznamenání 4 # a b.

Pro ty, co nemůžou najít notový papír (je to špatná výmluva :-) )

20.4. - 24.4.

slovo týdne: rubato - s měnící se rychlostí

Látka týdne

Nové studijní materiály, tento týden se seznámíme s nově vzniklým studijním materiálem. Najdete zde vše, s čím v tomto ročníku pracujeme. Konkrétně si dobře projděte první téma: 

Periodizace dějin hudby - za domácí úkol si z každého období najděte jednu hudební ukázku/skladbu a udělejte si krátký seznam toho, co se vám nejvíc líbí. Poslat mi, velice mě zajímá váš hudební vkus :-) 

13.4. - 17.4.

slovo týdne: groove (grův) - rytmická složka hudební skupiny

Látka týdne:

Jazz, hudební styl, který vznik v 1. polovině 20. století v jihovýchodní části USA a to konkrétně ve městě New Orleans. Černošští otroci původem ze západní Afriky tento hudební styl velice ovlivnili, a to zejména svou hudební kulturou. Podle africké tradice měly písně jednohlasou melodii a používali tzv. odpovědi - call and response (pracovní písně)

Černošská populace se velice brzy adaptovala s prostředím a naučila se hrát na klasické nástroje pocházející z evropských národů. Začalo veliké mísení všemožných kultur a národních mentalit. Navzájem se hudebníci ovlivňovali a našli tím společnou řeč, které rozuměl každý - hudba.

Duke Ellington (americký jazzový muzikant) kdysi prohlásil: "Všechno je to hudba".

Jazz procházel a stále prochází svým hudebním vývojem. Není jasně ohraničeno co všechno do něj patří a co ne. Ovšem některé styly jsou nám velice dobře známy:

  • Ragtime: jedním z nejznámějších autorů je Scott Joplin a jeho Original Rags z roku 1899
  • Swing: vznik swingových bigbandů, houpavý rytmický doprovod, hudební forma, kdy zazní hlavní téma skladby, na které se pak improvizuje (vymýšlí jiná ozdobnější melodie) určitě je třeba znát Glenna Millera - In The Mood
  • Bebop (bíbop): jeden z dalších kroků vývoje jazzu, chtít se odlišit od swingu, vše výrazně zrychlit, psát komplikovanější melodie, Charlie Parker - Ornithology

A mnoho dalších umělců, kteří se na tomto krátkém, ale velice obsáhlém slově podíleli....

Prosím o nastudování toho mála, které zde máte k dispozici. Zkuste ve volných chvílích poslouchat i jiné skladby těchto autorů (případně i jiných)

 !!! nezapomeň si také zapamatovat slovo týdne: groove - rytmická složka hudební skupiny

6.4. - 10.4.

slovo týdne: ritardando (zkratka v notách rit.) - zpomalovat

Látka týdne: 

Hudba 1. poloviny 20. století, postupné překonávání hudebního romantismu, boj proti všemu starému, touha po všem moderním. Snaha o vyjádření nové doby novými zvukovými prostředky použitím běžných hudebních nástrojů ale i nových nástrojů jako předzvěst pro elektroakustickou hudbu. Vznik jazzu, jakožto samostatný hudební styl, a jeho používání v klasické hudbě. Bohaté užívání prvků folkloru a vznik populární hudby.

Vznik nových hudebních směrů (+ jejich představitelé a poslech): 

  • impresionismus (rozmanité a obměňované akordy, nové hudební barvy, prachový okamžik)

Claude Debussy (klód debysi), Faunovo odpoledne - základní dílo tohoto slohu

  • expresionismus (odpor vůči tradičním hudebním vyjadřovacím prostředkům)

 Béla Bartok, Allegro barbaro 

  • dodekafonie (dvanáctitónová hudba, skladatelská technika, užívání chromatické stupnice)

Arnold Schónberg, Dechový kvintet op. 26, II. věta - dodekafonická skladba

  • neoklasicismus (užívání forem klasicismu a baroka, obsah je moderní)

Igor Stravinskij, Symfonie dechových nástrojů


C. Debussy - Faunovo odpoledne

B. Bartok - Allegro barbaro

Arnold Schónberg - Dechový kvintet op. 26, II. věta 

Igor Stravinskij, Symfonie dechových nástrojů 

!!! nezapomeň si také zapamatovat slovo týdne: ritardando - zpomalovat

30.3. - 3.4.

slovo týdne: scherzando (skercando) - žertovně

Látka týdne: 

Romantismus: 1830 - 1900

libuje si ve snění, miluje fantazii, zajímá se o historii (ne však o antiku, ale o rytířský středověk a o národní dějiny). Vznik podnikání v hudbě - publikum platilo vstupné, vznik nových, větších koncertních sálů - s tím souvisí i další rozšíření orchestru. Užívání nových nástrojových kombinací, vznikají nové barvy (zvuky) orchestru. V harmonii se více pracuje s chromatickou řadou (c, cis, d, dis, e, f, fis, g, gis, a, ais, h - bílé i černé klávesy). 

Romantismus je velice rozsáhlé období, protože se rozvíjel v několika zemích Evropy. Proto se nemůžeme zaměřovat na všechna centra a skladatele. Budeme si tedy pamatovat jen ta nejznámější jména romantického světa: 

Richard Wagner: 1813 - 1883

Bedřich Smetana:  1824 - 1884

Petr Iljič Čajkovskij: 1840 - 1893

Antonín Dvořák: 1841 - 1904

Úkol: vyber si jednoho ze skladatelů a vytvoř jednoduchou prezentaci (např. v PowerPointu, stačí ve Wordu či v jiném textovém editoru)

!!! nezapomeň si také zapamatovat slovo týdne:  scherzando - žertovně

23.3. - 27.3.

slovo týdne: animato (á) - živě, oživeně

Látka týdne:

Klasicismus: 1730 - 1830

Hudební invence - melodika velmi zpěvná, pravidelná, časté užití durové nebo mollové stupnice, chromatika stupnice se užívá zřídka, odraz hudebního lidového základu. Barokní polyfonie přechází ke zjednodušení skladatelské práce.

  • vznik sonátové formy (hudební forma ve které jsou skladatelovy myšlenky dle pravidel řazeny)
  • zdokonalení klavíru (klavír nahrazuje cembalo)
  • vytvoření malého klasického orchestru (smyčcové a dechové nástroje, bez trombonů)

Hlavní představitelé + poslech:

Joseph Haydn (1732 - 1809) - Symfonie č. 94 S úderem kotlů (II. věty, Andante)

Wolfgang Amadeus Mozart (1756 - 1791) - Malá noční hudba (I. věta)

Ludwig van Beethoven (1770 - 1827) - Symfonie c moll č. 5, Osudová (I. věta)

Hudební nauka - Petr Strejc
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky