5. ročník
Pravidelná online konzultace - středa 15:15
10. 5. - 14. 5.
!!! TENTO TÝDEN ODPADÁ ONLINE KONZULTACE!!!
Látka týdne:
Opakování - dominantní septakord
dominantní septakord - septakord vzniká připojením další tercie ke kvintakordu - v případě dominantního septakordu je kvintakord durový a přidaná tercie malá. Vzdálenost spodního a vrchního tónu je tedy malá septima.
Tento (dominantní) septakord označujeme D7 a je postaven na pátém stupni ve stupnici (na dominantě).
V následujícím videu zjistíme i nějaké ty podrobnosti. Pozorně sledujte, budeme probírat a budu se ptát, co jste ve videu viděli a slyšeli... :-)
3. 5. - 7. 5.
Látka týdne:
Akordové značky, jedná se o způsob hudebního zápisu, pro který nepotřebujeme notovou osnovu. Používají se především v jazzové, lidové a popové hudbě. Jejich využití nejčastěji najdeme v partech doprovodných nástrojů jako je kytara (případně i baskytara) nebo klávesové nástroje (klavír, klávesy, hammond varhany). V jazzové hudbě je využívá téměř každý nástroj, kterým určuje, jakým směrem má vést jejich improvizace. Akordová značka nám říká jaké tóny máme hrát, nikoliv v jaké oktávě (jak vysoko). Je pak na každém hudebníkovi, jak takovou volnost využije :-)
Hlavním stavebním kamenem takové značky je kvintakord. Nejjednodušší značkou je samotné velké písmeno, např. G. To nám říká, že máme hrát durový kvintakodr G dur ve složení: g - h - d. Velké písmeno E pak: e - gis - h. Mollový kvintakord má více možností zápisu. My si budeme pamatovat G- (minus), nebo G mi (minore). Složení kvintakordu: g - bé - d. Akordová značka E -, nebo E mi: e - g - h. Změnil se nám prostřední tón, z velké tercie od základního tónu se stala malá, z durového se stal mollový kvintakord.
26. 4. - 30. 4.
Látka týdne: opakování
prosím o přípravu na online konzultaci: projděte si ve studijních materiálech kapitolu Kvintakord a jeho obraty a Intervaly přesahující oktávu (strana 3). Následně vypracujte příklady ve všech tóninách do předznamenání 4 # a b.
Kdo si neví rady, nechť se přihlásí na online konzultaci, budeme se tímto tématem zabývat...:-)
19. 4. - 23. 4.
Látka týdne:
Jazz, hudební styl, který vznik v 1. polovině 20. století v jihovýchodní části USA a to konkrétně ve městě New Orleans. Černošští otroci původem ze západní Afriky tento hudební styl velice ovlivnili, a to zejména svou hudební kulturou. Podle africké tradice měly písně jednohlasou melodii a používali tzv. odpovědi - call and response (pracovní písně)
Černošská populace se velice brzy adaptovala s prostředím a naučila se hrát na klasické nástroje pocházející z evropských národů. Začalo veliké mísení všemožných kultur a národních mentalit. Navzájem se hudebníci ovlivňovali a našli tím společnou řeč, které rozuměl každý - hudba.
Duke Ellington (americký jazzový muzikant) kdysi prohlásil: "Všechno je to hudba".
Jazz procházel a stále prochází svým hudebním vývojem. Není jasně ohraničeno co všechno do něj patří a co ne. Ovšem některé styly jsou nám velice dobře známy:
- Ragtime: jedním z nejznámějších autorů je Scott Joplin a jeho Original Rags z roku 1899
- Swing: vznik swingových bigbandů, houpavý rytmický doprovod, hudební forma, kdy zazní hlavní téma skladby, na které se pak improvizuje (vymýšlí jiná ozdobnější melodie) určitě je třeba znát Glenna Millera - In The Mood
- Bebop (bíbop): jeden z dalších kroků vývoje jazzu, chtít se odlišit od swingu, vše výrazně zrychlit, psát komplikovanější melodie, Charlie Parker - Ornithology
A mnoho dalších umělců, kteří se na tomto krátkém, ale velice obsáhlém slově podíleli....
Prosím o nastudování toho mála, které zde máte k dispozici. Zkuste ve volných chvílích poslouchat i jiné skladby těchto autorů (případně i jiných)
12. 4. - 16. 4.
Látka týdne:
Hudba 1. poloviny 20. století, postupné překonávání hudebního romantismu, boj proti všemu starému, touha po všem moderním. Snaha o vyjádření nové doby novými zvukovými prostředky použitím běžných hudebních nástrojů ale i nových nástrojů jako předzvěst pro elektroakustickou hudbu. Vznik jazzu, jakožto samostatný hudební styl,a jeho používání v klasické hudbě. Bohaté užívání prvků folkloru a vznik populární hudby.
Vznik nových hudebních směrů (+ jejich představitelé a poslech):
- impresionismus (rozmanité a obměňované akordy, nové hudební barvy, prachový okamžik)
Claude Debussy (klód debysi), Faunovo odpoledne - základní dílo tohoto slohu
- expresionismus (odpor vůči tradičním hudebním vyjadřovacím prostředkům)
Béla Bartok, Allegro barbaro
- dodekafonie (dvanáctitónová hudba, skladatelská technika, užívání chromatické stupnice)
Arnold Schónberg, Dechový kvintet op. 26, II. věta - dodekafonická skladba
- neoklasicismus (užívání forem klasicismu a baroka, obsah je moderní)
Igor Stravinskij, Symfonie dechových nástrojů
29. 3. - 31. 3.
Látka týdne:
Romantismus: 1830 - 1900
libuje si ve snění, miluje fantazii, zajímá se o historii (ne však o antiku, ale o rytířský středověk a o národní dějiny). Vznik podnikání v hudbě - publikum platilo vstupné, vznik nových, větších koncertních sálů - s tím souvisí i další rozšíření orchestru. Užívání nových nástrojových kombinací, vznikají nové barvy (zvuky) orchestru. V harmonii se více pracuje s chromatickou řadou (c, cis, d, dis, e, f, fis, g, gis, a, ais, h - bílé i černé klávesy).
Romantismus je velice rozsáhlé období, protože se rozvíjel v několika zemích Evropy. Proto se nemůžeme zaměřovat na všechna centra a skladatele. Budeme si tedy pamatovat jen ta nejznámější jména romantického světa:
Richard Wagner: 1813 - 1883
Bedřich Smetana: 1824 - 1884
Petr Iljič Čajkovskij: 1840 - 1893
Antonín Dvořák: 1841 - 1904
22. 3. - 26. 3.
Látka týdne: Sonátová forma, poslech
poslech:
Sonátová forma je nejdůmyslnější způsob, jak uspořádat hudební myšlenky ve velké skladbě. Najdeme ji v sonátách, symfoniích, koncertech... vlastně všude. Má tři části: expozici, která představí dvě nebo tři témata, provedení, v němž se témata "poperou", a v repríze zase usmíří.
15. 3. - 19. 3.
Látka týdne: opakování
- tónický kvintakord a jeho obraty - kvintakord, sextakord, kvartsextakord
- dominantní septakord - složení, obecná charakteristika
- sluchová analýza
1. 3. - 5. 3.
Online konzultace na vybrané téma
Od března budou pravidelně probíhat online konzultace, kde budeme probírat aktuální látku týdne.
22. 2. - 26. 2.
Látka týdne: interval a dominantní septakord (sluchová analýza)
v tomto týdnu si zkusíme sluchem rozpoznat kvintakord a dominantní septakord. Jsou to velice často používané akordy, které bychom měli umět bezpečně poznat, aniž bychom je viděli v notách napsané.
Zde jsou ukázka, jak takové akordy zní:
V této ukázce jsou oba akordy různě proházené. Zkuste tedy rozpoznat, jak jdou v řadě za sebou.
15. 2. - 19. 2.
Látka týdne: Skladebné druhy a hudební formy baroka
Opera - je dramatické jevištní dílo, které vzniká na předem připravený text (tzv. libreto) a zpívá se za doprovodu orchestru. Vystupují v ní sólisté i sbory. Významné sólové vstupy se nazývají árie. Součástí opery mohou být i samostatné instrumentální části nebo balet.
Fuga - je polyfonní imitační (tj. opakují se v ní některé její složky, obvykle
melodie) instrumentální hudební skladba. Jejím základem je krátké, výrazné
hlavní téma, které se nejprve postupně objeví ve všech hlasech a potom je
různě obměňováno. Obvykle se skládá ze tří částí (expozice, provedení, závěr)
Koncert - jako hudební forma je skladbou pro jeden nebo několik sólových
nástrojů s doprovodem orchestru. Podle velikosti orchestru můžeme rozlišit
komorní koncert a tzv. concerto grosso. Koncert má tři (případně čtyři) části,
které střídají rychlé a pomalé tempo. Do poslední části bývají vkládány tzv.
kadence, což jsou krátká, ale velmi obtížná místa, ve kterých může sólista
předvést svou virtuozitu.
1. 2. - 12. 2.
Látka týdne: Baroko
Období hudebního baroka je obvykle kladeno mezi roky 1600 a 1750
Termín baroko, přejatý z dějin umění, je odvozen z portugalského a francouzského barroc, tzn. perla nepravidelných tvarů
Barokní hudba platila za harmonicky zmatenou, melodicky obtížnou, kostrbatou, zkrátka barokní
Styl hudby se s rokem 1600 skutečně změnil, zároveň se ale držela při životě původní polyfonie
Kolem roku 1600 navíc přišla opera, pak kantáta a oratorium, suita, koncert, fuga 1730 se hudba zjednodušila, stala se více přirozenou
V roce 1780 mluvíme již o klasicismu
Kromě vícehlasů se častěji objevují skladby pro jeden hlas
Ukázky:
Johann Sebastian Bach - Braniborský koncert č. 3
Georg Friedrich Hendel - Aleluja z oratoria Mesiáš
Antonio Vivaldi - Čtvero roční dob
18. 1. - 28. 1.
Látka dvou týdnů: Slohová období a jejich představitelé
Předpokládám, že máte všichni periodizaci dějin hudby dobře nastudovanou a proto zasílám lehký úkol na rozšíření znalostí českých a světových skladatelů. Vždy vyber z jednotlivého slohového období jednoho nejvýznamnějšího hudebního skladatele (vždy celým jménem). K vypracování úkolu použijte studijní materiál pro 5. ročník Hudební nauky.
např. Baroko - Johann Sebastian Bach (termín odevzdání: 31. 1. 2021)
11. 1. - 15. 1.
Látka týdne: poslech
vývoj hudby má svou historii, která je velice obsáhlá komplikovaná. V tomto videu je dobře slyšet, jak se vývoj projevoval v hudbě samotné. Užití nástrojů, hudební invence a postupné zjednodušování projevu.
Nutno dodat, že závěr videa je zaměřený na popové odvětví. Neznamená to, že klasická hudební moderna neexistuje. Jen zde není zmíněna...
4. 1. - 8. 1.
Látka týdne: Periodizace dějin hudby (ustanovení časových úseků)
Středověká hudba (400 - 1400)
Renesance (1400 - 1600)
Baroko (1600 - 1750)
Klasicismus (1730 - 1830)
Romantismus (1830 - 1900)
Hudba 1. pol. 20. stol.
Hudba 2. pol. 20. stol.
Domácím úkolem je naučit se toto řazení. Jak jde za sebou i s letopočty.
2021
7. 12. - 18. 12.
Prezenční výuka. Probírání látky zadané distanční formou.
30. 11. - 4. 12.
Látka týdne: Rondo
Tento týden se budeme zabývat jednou hudebni formou. Rondo je hudební forma, v níž se jedna z částí několikrát opakuje. Mezi tato opakování jsou vkládány kontrastní (tj. zcela odlišné) části. Nejlépe si to vysvětlíme na hudební ukázce. Pozorně si poslechněte tuto skladbu:
A nyní si to rozebereme: stopujte si video s každým nástupem nového dílu
0:07 - opakující se část (takzvaný díl A)
0:23 - první kontrastní část (tzv. díl B)
0:38 - opakující se část, zní po druhé (díl A)
0:55 - druhá kontrastní část (tzv. díl C)
1:21 - opakující se část, zní po třetí (díl A)
Celé hudební schéma této skladby je tedy: A B A C A - princip ronda. Je zde dobře vidět, jak se nám opakuje písmeno A (opakující se část).
Na závěr si prosím pusťte toto drobné rondo naposledy. Zkuste se nedívat ani do notového partu a ani na popsané schéma. Jen zapojte svůj vjem a zkuste jednotlivé části rozpoznávat sluchem.
Za domácí úkol mi pouze napište, zdali jste hudební formu rodno dokázali poznat pouze za pomocí poslechu :-)
23. 11. - 27. 11.
správné odpovědi sluchové analýzy z minulého týdne:
intervaly 9 -13: v. 9 (nona), v. 10 (decima), č. 12 (duodecima), v. 9 (nona), v. 13 (tercdecima)
kvintakord/septakord - rozloženě: kvintakord, septakord, kvint., kvint., sept., sept.
kvintakord/septakord - dohromady: kvint., sept., kvint., sept., sept., kvint., sept., kvint.
Prosím pěkně, pečlivě zkontrolujte a znovu poslechněte se správným řešením a zkuste znovu potrápit svá ušiska. Je důležité umět tyto dva základní akordy poznat... :-)
Látka týdne:
Transpozice
Transpozicí označujeme převod písně/skladby z jedné tóniny do druhé. Transponovat můžeme o jakýkoliv interval, a to nahoru i dolů. Vždy je zapotřebí dbát na přesné dodržování půltónových a celotónových vztahů (základní pravidlo jakékoliv stupnice). Respektujeme předznamenání tóniny, do které transponujeme.
Transponujeme obvykle z důvodu hratelnosti skladby pro jiný nástroj s odlišným rozsahem (např. zobcová flétna zahraje nejnižší tón c1 a skladba obsahuje tón malé a - skladbu je tedy zapotřebí transponovat minimálně o malou tercii výš) nebo protože skladba zní v jiné tónině lépe, případně je mimo sólistův (např. zpěvákův) rozsah.
Při transponování měníme pouze tóninu - tempové označení, předepsané doby v taktu či dynamika zůstávají neměnné.
Zde přikládám vzor: všimněte si, že tempo i předepsaný takt opravdu zůstává zachované. Pouze jsem změnil tóninu z D dur do E dur (o tón výš). Za domácí úkol si vyberte jakoukoliv lidovou píseň (max. osm taktů stačí). Napište originální znění a tu pak transponujte do jiné tóniny.
16. 11. - 20. 11.
Látka týdne:
v tomto týdnu se budeme věnovat sluchové analýze. S intervaly přesahující oktávu jsme se seznámili v předminulém týdnu. Tentokrát je budeme od sebe rozeznávat sluchem. V ukázce zazní intervaly 9 - 13. Poslechněte si ještě jednou zvuky těchto intervalů (z týdne 2.11.-6.11.) a zkuste poznat který je který... :-)
Dále zkusíme sluchem rozeznat durový kvintakord a dominantní septakord, o kterém bylo řečeno/psáno minulý týden. V kvintakordu znějí 3 tóny, v septakordu 4 tóny. Nejdřív několikrát poslechněte a pak opět zkuste od sebe rozpoznat... :-)
Vzory: jak zní kvintakord, septakord
Dvě analýzy: 1. rozloženě 2. dohromady
9. 11. - 13. 11.
Látka týdne:
dominantní septakord - septakord vzniká připojením další tercie ke kvintakordu - v případě dominantního septakordu je kvintakord durový a přidaná tercie malá. Vzdálenost spodního a vrchního tónu je tedy malá septima.
Tento (dominantní) septakord označujeme D7 a je postaven na pátém stupni ve stupnici (na dominantě).
Tento týden bez domácího úkolu.
2. 11. - 6. 11.
Látka týdne:
Intervaly přesahující oktávu. Tyto intervaly vznikají tak, že vrchní tón intervalu přeneseme o jednu oktávu nahoru. Kvalita intervalů (tj. zda jsou velké nebo čisté) zůstává beze změny. My známe základní intervaly 1 - 8, prima - oktáva. V tomto týdnu se naučíme tyto intervaly:
- 9 - velká nona
- 10 - velká decima
- 11 - čistá undecima
- 12 - čistá duodecima
- 13 - čistá tercdecima
Všimněte si: od devátého intervalu (nony) se opakuje kvalita intervalu stejně jako od sekundy. velká sekunda = velká nona, velká tercie = velká decima... atd. Víc intervalů už nebude :-) Příklad v C dur najdete ve studijním materiálu v pro 5. ročník, který doufám všichni už máte. Pokud ne, jsou k dispozici na úvodní stránce.
Za domácí úkol vypracujte intervaly 9 - 13 podle vzoru v křížkových (#) a béčkových (b) tóninách do pěti posuvek. Termín odevzdání je do 6. 11.
Přikládám zde ještě zvukové ukázky jednotlivých intervalů. Zkuste zapojit sluchovou paměť a zapamatovat si je.
26. 10. - 30. 10.
Podzimní prázdniny
19. 10. - 23. 10.
Látka týdne:
zde máme správné vypracování úkolu z minulého týdne. Tvoření obratů tonického kvintakordu je velice snadné a přitom efektní záležitost :-) Do teď jsme si říkali pouze o kvintakordu, který je složen z dvou tercií (sněhulák). Tímto cvičením si ukazujeme, jak se dá toto uspořádání lehce změnit. Vše se odehrává v dané tónině, tudíž musíme stále myslet na předznamenání nebo na posuvky před notami.
12. 10. - 16. 10.
Látka týdne:
procvičování tonického kvintakordu a jeho obratů - sextakord, kvartsextakord
Za domácí úkol vypracujte T5 + obraty ze stupnic - C dur, G dur a F dur
Napsat do notových sešitů, vyfotit a poslat mi na email nebo na WhatsApp (vše v Kontaktech). Termín vypracování úkolu je do čtvrtka 22. 10
Školní rok 2020/2021
15.6. - 19.6.
Látka předposledního týdne:
opakování 2, kvintový a kvarntový kruh. Systém všech posuvek, předznamenání a stupnic jak s křížky tak i s béčky. Abychom si nemuseli všechny stupnice pamatovat, vznikl přehledný systém, který nám pomůže si stupnice odvodit. Stačí znát stupnici C dur :-)
Kvintový kruh nám napomáhá odvodit stupnice s křížky. Od názvu kvintový, budeme pracovat pouze s 5. intervalem = kvintou. Od tónu c: C d e f G (1#) a h c D (2#) e fis g A (3#) h cis d E (4#) fis gis a H (5#) cis dis e FIS (6#) gis ais h CIS (7#) dis eis fis gis ais his CIS
Kvartový kruh nám napomáhá odvodit stupnice s béčky. Od názvu kvartový, budeme pracovat pouze se 4. intervalem = kvartou. Od tónu c: C d e F (1b) g a Bé (2b) c d ES (3b) f g AS (4b) bé c DES (5b) es f GES (6b) as bé CES (7b) des es fes ges as bé CES
8.6. - 12.6.
Látka týdne:
opakování 1, kvintakord a jeho obraty. Budeme vždy transponovat ten spodní tón o oktávu výš. Kvintakord C dur bude vypadat následovně. C E G, E G C, G C E
Prvnímu obratu říkáme sextakord (E G C), druhému kvartsextakord (G C E).
Takto budeme postupovat u jakéhokoliv kvintakordu. Např. FIS AIS CIS, AIS CIS FIS, CIS FIS AIS
Zdánlivě tento souzvuk zní stejně, ale přeci jinak. Určitě si někteří z vás vybavují ja zní rozložené akordy, které hrajete po stupnicích na hodinách nástroje. Jedná se právě o tyto obraty... :-)
1.6. - 5.6.
Látka týdne:
tento týden je za domácí úkol, vytvořit si krátký slovníček, ve kterém budou všechna slova týdne. Italsky - česky (i s výslovností a významem). Začíná to týdnem 23.3. - 27.3. Napište si tento úkol do svých notových sešitů. Vyfotit - poslat. Budou se těšit
25.5. - 29.5.
poslední slovo týdne:
Látka týdne:
18.5. - 22.5.
Studijní volno pro doplnění domácích úkolů a procvičování látky zadané v minulých týdnech.
Jistě se k vám dostala ta smutná zpráva, že výuka Hudební nauky/Poslechového semináře bude až do konce školního roku probíhat distančně, neboli na dálku. Proto budou tyto stránky nadále zdrojem informací ohledně náplně tohoto předmětu. Prosím vás tedy o pokračování sledování stránek a plnění zadaných úkolů. Nemělo by se stát, že někdo neodevzdá jediný úkol.
11.5. - 15.5.
slovo týdne: sonoro - sytým tónem, zvučně
Látka týdne:
Akordové značky, jedná se o způsob hudebního zápisu, pro který nepotřebujeme notovou osnovu. Používají se především v jazzové, lidové a popové hudbě. Jejich využití nejčastěji najdeme v partech doprovodných nástrojů jako je kytara (případně i baskytara) nebo klávesové nástroje (klavír, klávesy, hammond varhany). V jazzové hudbě je využívá téměř každý nástroj, kterým určuje, jakým směrem má vést jejich improvizace. Akordová značka nám říká jaké tóny máme hrát, nikoliv v jaké oktávě (jak vysoko). Je pak na každém hudebníkovi, jak takovou volnost využije :-)
Hlavním stavebním kamenem takové značky je kvintakord. Nejjednodušší značkou je samotné velké písmeno, např. G. To nám říká, že máme hrát durový kvintakodr G dur ve složení: g - h - d. Velké písmeno E pak: e - gis - h. Mollový kvintakord má více možností zápisu. My si budeme pamatovat G- (minus), nebo G mi (minore). Složení kvintakordu: g - bé - d. Akordová značka E -, nebo E mi: e - g - h. Změnil se nám prostřední tón, z velké tercie od základního tónu se stala malá, z durového se stal mollový kvintakord.
No a protože hudba by byla v kvintakordech trochu obyčejná, užívají se také asi s tou největší oblibou septakordy. Opět si ukážeme pouze ty základní, jelikož těch kombinací akordových značek je velice mnoho (kdo by měl zájem o probrání více těchto značek, kontaktujte mě, vymyslím speciální prezentaci na toto téma). Septakord obsahuje 4 tóny. Kvintakord (3) a právě septimu od základního tónu. Nejčastěji používaným septakordem je dominantní septakord. Složení: durový kvintakord a malá septima. Od tónu G : g - h - g - f, akordová značka: G7. Od tónu E: e -gis - h - d.
4.5. - 7.5.
slovo druhého zkráceného týdne: dedicato (k) - věnováno
Látka druhého zkráceného týdne:
Prostudování nově vzniklých studijních materiálů. Bude s nimi do konce školního roku pracovat.
27.4. - 30.4.
slovo zkráceného týdne: overtura - předehra
Látka zkráceného týdne:
Opakování, za domácí úkol si projděte v nových studijních materiálech (viz. minulý týden) kapitolu Kvintakord a jeho obraty a Intervaly přesahující oktávu. Následně vypracujte příklady ve dvou tóninách s minimálním počtem předznamenání 4 # a b.
Pro ty, co nemůžou najít notový papír (je to špatná výmluva :-) )
20.4. - 24.4.
slovo týdne: rubato - s měnící se rychlostí
Látka týdne
Nové studijní materiály, tento týden se seznámíme s nově vzniklým studijním materiálem. Najdete zde vše, s čím v tomto ročníku pracujeme. Konkrétně si dobře projděte první téma:
Periodizace dějin hudby - za domácí úkol si z každého období najděte jednu hudební ukázku/skladbu a udělejte si krátký seznam toho, co se vám nejvíc líbí. Poslat mi, velice mě zajímá váš hudební vkus :-)
13.4. - 17.4.
slovo týdne: groove (grův) - rytmická složka hudební skupiny
Látka týdne:
Jazz, hudební styl, který vznik v 1. polovině 20. století v jihovýchodní části USA a to konkrétně ve městě New Orleans. Černošští otroci původem ze západní Afriky tento hudební styl velice ovlivnili, a to zejména svou hudební kulturou. Podle africké tradice měly písně jednohlasou melodii a používali tzv. odpovědi - call and response (pracovní písně)
Černošská populace se velice brzy adaptovala s prostředím a naučila se hrát na klasické nástroje pocházející z evropských národů. Začalo veliké mísení všemožných kultur a národních mentalit. Navzájem se hudebníci ovlivňovali a našli tím společnou řeč, které rozuměl každý - hudba.
Duke Ellington (americký jazzový muzikant) kdysi prohlásil: "Všechno je to hudba".
Jazz procházel a stále prochází svým hudebním vývojem. Není jasně ohraničeno co všechno do něj patří a co ne. Ovšem některé styly jsou nám velice dobře známy:
- Ragtime: jedním z nejznámějších autorů je Scott Joplin a jeho Original Rags z roku 1899
- Swing: vznik swingových bigbandů, houpavý rytmický doprovod, hudební forma, kdy zazní hlavní téma skladby, na které se pak improvizuje (vymýšlí jiná ozdobnější melodie) určitě je třeba znát Glenna Millera - In The Mood
- Bebop (bíbop): jeden z dalších kroků vývoje jazzu, chtít se odlišit od swingu, vše výrazně zrychlit, psát komplikovanější melodie, Charlie Parker - Ornithology
A mnoho dalších umělců, kteří se na tomto krátkém, ale velice obsáhlém slově podíleli....
Prosím o nastudování toho mála, které zde máte k dispozici. Zkuste ve volných chvílích poslouchat i jiné skladby těchto autorů (případně i jiných)
!!! nezapomeň si také zapamatovat slovo týdne: groove - rytmická složka hudební skupiny
6.4. - 10.4.
slovo týdne: ritardando (zkratka v notách rit.) - zpomalovat
Látka týdne:
Hudba 1. poloviny 20. století, postupné překonávání hudebního romantismu, boj proti všemu starému, touha po všem moderním. Snaha o vyjádření nové doby novými zvukovými prostředky použitím běžných hudebních nástrojů ale i nových nástrojů jako předzvěst pro elektroakustickou hudbu. Vznik jazzu, jakožto samostatný hudební styl, a jeho používání v klasické hudbě. Bohaté užívání prvků folkloru a vznik populární hudby.
Vznik nových hudebních směrů (+ jejich představitelé a poslech):
- impresionismus (rozmanité a obměňované akordy, nové hudební barvy, prachový okamžik)
Claude Debussy (klód debysi), Faunovo odpoledne - základní dílo tohoto slohu
- expresionismus (odpor vůči tradičním hudebním vyjadřovacím prostředkům)
Béla Bartok, Allegro barbaro
- dodekafonie (dvanáctitónová hudba, skladatelská technika, užívání chromatické stupnice)
Arnold Schónberg, Dechový kvintet op. 26, II. věta - dodekafonická skladba
- neoklasicismus (užívání forem klasicismu a baroka, obsah je moderní)
Igor Stravinskij, Symfonie dechových nástrojů
C. Debussy - Faunovo odpoledne
B. Bartok - Allegro barbaro
Arnold Schónberg - Dechový kvintet op. 26, II. věta
Igor Stravinskij, Symfonie dechových nástrojů
!!! nezapomeň si také zapamatovat slovo týdne: ritardando - zpomalovat
30.3. - 3.4.
slovo týdne: scherzando (skercando) - žertovně
Látka týdne:
Romantismus: 1830 - 1900
libuje si ve snění, miluje fantazii, zajímá se o historii (ne však o antiku, ale o rytířský středověk a o národní dějiny). Vznik podnikání v hudbě - publikum platilo vstupné, vznik nových, větších koncertních sálů - s tím souvisí i další rozšíření orchestru. Užívání nových nástrojových kombinací, vznikají nové barvy (zvuky) orchestru. V harmonii se více pracuje s chromatickou řadou (c, cis, d, dis, e, f, fis, g, gis, a, ais, h - bílé i černé klávesy).
Romantismus je velice rozsáhlé období, protože se rozvíjel v několika zemích Evropy. Proto se nemůžeme zaměřovat na všechna centra a skladatele. Budeme si tedy pamatovat jen ta nejznámější jména romantického světa:
Richard Wagner: 1813 - 1883
Bedřich Smetana: 1824 - 1884
Petr Iljič Čajkovskij: 1840 - 1893
Antonín Dvořák: 1841 - 1904
Úkol: vyber si jednoho ze skladatelů a vytvoř jednoduchou prezentaci (např. v PowerPointu, stačí ve Wordu či v jiném textovém editoru)
!!! nezapomeň si také zapamatovat slovo týdne: scherzando - žertovně
23.3. - 27.3.
slovo týdne: animato (á) - živě, oživeně
Látka týdne:
Klasicismus: 1730 - 1830
Hudební invence - melodika velmi zpěvná, pravidelná, časté užití durové nebo mollové stupnice, chromatika stupnice se užívá zřídka, odraz hudebního lidového základu. Barokní polyfonie přechází ke zjednodušení skladatelské práce.
- vznik sonátové formy (hudební forma ve které jsou skladatelovy myšlenky dle pravidel řazeny)
- zdokonalení klavíru (klavír nahrazuje cembalo)
- vytvoření malého klasického orchestru (smyčcové a dechové nástroje, bez trombonů)
Hlavní představitelé + poslech:
Joseph Haydn (1732 - 1809) - Symfonie č. 94 S úderem kotlů (II. věty, Andante)
Wolfgang Amadeus Mozart (1756 - 1791) - Malá noční hudba (I. věta)
Ludwig van Beethoven (1770 - 1827) - Symfonie c moll č. 5, Osudová (I. věta)