4. ročník

Pravidelná online konzultace - středa 14:30

10. 5. - 14. 5.

!!! TENTO TÝDEN ODPADÁ ONLINE KONZULTACE!!!

Látka týdne:

Rytmická cvičení - v tomto týdnu se budeme zabývat rytmem. V přiloženém videu jsou zahraná čtyři rytmická cvičení. Váš domácí úkol bude spočívat v tom, že si všechna cvičení doma pěkně zatleskáte, nebo vyťukáte tužkou o stůl a jedno vybrané cvičení (to, které vám půjde nejlépe,) nahrajete a pošlete mi na email. Tím budeme mít pro tento týden splněno :-)

3. 5. - 7. 5.

Látka týdne:

Opakování paralelních stupnic - procvičování mollových stupnic (aiolská, harmonická, melodická) do čtyř křížků # a béček b. 

Paralelní stupnice

Každá durová stupnice má svou příbuznou stupnici mollovou - tuto dvojici nazýváme paralelní. Má několik společných znaků:

Obě stupnice obsahují stejné tóny, ale v jiném pořadí.
Mají stejné předznamenání.
Základní tón mollové stupnice leží na šestém stupni stupnice durové.

Nezapomeň, že při odvozování harmonické a melodické stupnice musíš pracovat se všemiposuvkami (ve stupnici s křížky zvyšuješ křížkem, ve stupnici s béčky křížkem, ale i odrážkou)!

26. 4. - 30. 4.

Látka týdne:

Paralelní stupnice - cvičení: najděte všechny paralelní mollové stupnice ke stupnicím durovým do pěti předznamenání (vzor: C dur - a moll). Ano, stačí takto napsat, bez not... :-) Vypracovat a poslat.

Látku můžete prostudovat v materiálech pro 4. ročník. Vše probereme na online konzultaci.

19. 4. - 23. 4.

Látka týdne:

Opakování durových stupnic (5#, 3b), stupnice se nemusíme učit zpaměti jako básničku (i když by to bylo dobré), ale může je velice snadným způsobem odvozovat. Základem je stupnice C dur, kterou si představíme v kolečku. Toto kolečko je neměnné a pořadí tónu je absolutně vždy zachován...

  • zelená barva - název a začátek stupnice
  • červená barva - vyznačení posuvek
  • malá čísla - důkaz o zachovávání pořadí tónů

Tento postup je zcela totožný u stupnic s béčky. 

Domácí úkol: zkuste vytvořit zcela stejný graf na stupnice C dur, F dur, Bé dur a Es dur - těším se na vaše vypracované úkoly... :-)

12. 4. - 16. 4.

 Látka týdne: Solmizace

Solmizace, označování jednotlivých tónů slabikami, zakladatelem této metody je považován Guido z Arezza (992-1050). Jedná se o jiné pojmenování jednotlivých tónů stupnice než se učíme v prvním ročníku HN. Toto označení pochází z latinského jazyka:

do re mi fa sol la si do (C D E F G A H C)

Za domácí úkol pojmenuj jednotlivé noty solmizačními slabikami. Cílem tohoto cvičení je naučit se latinské slabiky nazpaměť. Zkus se je nejdřív naučit a pak cvičení doplnit a poslat :-)

6. 4. - 9. 4.

Látka týdne: opěrné písně v praxi

22. 3. - 26. 3.

Látka týdne: základní harmonické funkce

Základní harmonické funkce
Tonika (značíme ji T) je první stupeň ve stupnici (např. tón c v C dur). 

Je základem pro vytvoření tónického kvintakordu T5 (1., 3., a 5. stupeň ve stupnici - např. v C dur je to C - E - G).

Subdominanta (značíme ji S) je čtvrtý stupeň ve stupnici (např. tón f v C dur). 

Dominanta (značíme ji D) je pátý stupeň ve stupnici (např. tón g v C dur).

Za domácí úkol vyznačte T S D ve stupnicích G dur, A dur, F dur, Es dur dle vzoru.


15. 3. - 19. 3.

Látka týdne: Melodické ozdoby

Opakování látky z týdne 4. 1. O melodických ozdobách si opět povíme o jejich využití, značení, tvoření a realizaci při hře na nástroj.

Prosím o znovu nastudování látky ze zmiňovaného týdne. Při online konzultaci proběhne praktická část tohoto tématu.


1. 3. - 5. 3.

Online konzultace na vybrané téma

Od března budou pravidelně probíhat online konzultace, kde budeme probírat aktuální látku týdne. 

22. 2. - 26. 2.

Látka týdne: melodram, balet, symfonická báseň

melodram - scénický (tj. určený pro divadelní scénu) nebo koncertní (samotná hudba) útvar spojující herecký přednes dramatického textu s hudebním doprovodem. Slavné melodramy: Josef Bohuslav Foerster: Romance štědrovečerní Zdeněk Fibich: Vodník, Polednice, Štědrý den. Doporučuji poslechnout celé...

balet - forma scénického tance, která využívá choreografii. Balet může být samostatné dílo, případně může být součástí opery nebo operety. Mezi významná baletní představení patří: Petr Iljič Čajkovskij - Louskáček, Labutí jezero 

poslech: Sergej Prokofjev - Romeo a Julie

symfonická báseň - označujeme tak dílo pocházející z oblasti klasické hudby určené pro orchestr. Námětem pro symfonickou báseň je nejčastěji nějaké literární či dramatické dílo, které má své kořeny v lidové slovesnosti (např. legenda, epos, mýtus, pohádka, pověst), nebo obraz města či krajiny. Bedřich Smetana - Má vlast Camile, 

poslech: Saint-Saëns - Tanec kostlivců (La danse macabre)

Domácí úkol: který hudební útvar se vám nejvíce líbí a proč? 

Dále zkuste popsat vybrané ukázky: jaký mají charakter (veselé, smutné, vážné), jakýkoliv popis. Termín odevzdání úkolu je 28. 2. 

15. 2. - 19. 2.

Látka týdne: programní a absolutní hudba

 Hudebním obsahem skladby jsou tóny a jejich souzvuky, vlastně všechno, co v daném okamžiku zní. Každá skladba má svůj hudební obsah

Programní hudba - některé skladby ale vyjadřují i nějaký obsah mimohudební. Skladatel se například snaží pomocí hudby vyjádřit různé lidské pocity (radost, smutek), znázornit třeba ptačí zpěv, nebo dokonce vyprávět celý příběh. Hudba, která vyjadřuje nějaký mimohudební námět (děj, příběh), se nazývá hudbou programní. Typickým příkladem takové hudby je symfonická báseň, třeba Smetanova Vltava, znázorňující tok naší největší řeky.

  1. "Prameny Vltavy" (dvě flétny symbolizují dva prameny Vltavy, Teplou a Studenou Vltavu)
  2. "Téma Vltavy"
  3. "Lesní téma" (lesní roh)
  4. "Svatební scéna" (polka - svatební lidový tanec)
  5. "Noční scéna" (tanec víl a lesních divoženek v měsíčním svitu; staré hrady)
  6. "Téma Vltavy"
  7. "Svatojánské proudy"
  8. "Téma Vltavy"
  9. "Vyšehrad" (Praha) - motiv z Vyšehradu
  10. "Vltava mizí v dálce" (konec skladby - závěrečná tečka u soutoku s Labem v Mělníku)


Absolutní hudba - hudba, která má pouze hudební obsah, se nazývá hudbou absolutní. Může se jednat např. o klavírní nebo houslový koncert (nebo jiný koncert). Sonáta bývá také nejčastěji bez mimohudebního děje... 

Za domácí úkol zkuste najít dvě klasické skladby, které jsou programní a absolutní hudbou. Nemusíte posílat přímo odkazy, budou stačit pouze celé názvy vybraných skladeb. Termín odevzdání - 21. 2. Budu se těšit na vaše hudební návrhy... :-)

1. 2. - 12. 2.

Látka týdne: tento týden se ještě budeme zabývat opěrnými písněmi. Za domácí úkol si prosím napište do svých sešitů začátky všech opěrných písní (prima až oktáva - osm písní). Budou stačit vždy první dva takty. Podle nich totiž budeme rozeznávat jednotlivé intervaly. Noty najedete v odkazu z poslední hodiny. Vyfocený úkol poslat na již obvyklé místa (mail, whatsapp)

18. 1. - 28. 1.

Látka dvou týdnů: Opěrné písně

Ke každému intervalu se váže jedna písnička, díky které lépe rozpoznáme, o jaký interval se jedná. Vaším úkolem je, si písničky pouze poslechnout a následně zazpívat.

Postup: stačí kliknout na odkaz a postupně si otevírat okénka s čísly, pod kterými se schovávají písničky. Vedle každé písně jsou tři přehrávače (navození tóniny, první tón, opěrná píseň). Vždy si je všechny poslechněte a zkuste si zazpívat.

11. 1. - 15. 1.

Látka týdne: rytmická cvičení

stačí si vzít jen jakoukoliv tužku a vyťukávat rytmus dle videa. Cvičte pravidelně a uvidíte, že výsledek se jistě dostaví... :-)



4. 1. - 8. 1.

Látka týdne: Melodické ozdoby

Jak je zřejmé již z názvu, jedná se o tóny, které doplňují melodii a ozdobují ji.

příraz - tón, který nastupuje před hlavním tónem a o něco jej zkrátí, značí se malou přeškrtnutou osminovou notou

obal - skupinka tónů, která obaluje označený tón jeho sousedními tóny - začíná se vrchním sousedním tónem, pak následuje označený tón, pak spodní sousední a konec opět tón označený

trylek - rychlé střídání označeného tónu s vrchním sousedním tónem

nátryl - krátký trylek, označený tón se jednou vystřídá se sousedním vyšším tónem

Všechny notové ukázky melodických tónů najdete ve studijním materiálu pro 4. ročník na stranách 4 a 5. Najdete ho na úvodní stránce těchto webovek.


2021

7. 12. - 18. 12.

Prezenční výuka. Probírání látky zadané distanční formou.

30. 11. - 4. 12.

Látka týdne: Opakování stupnic do pěti posuvek (křížků # a béček b) spolu s tónickým kvintakordem. V příštích týdnech budeme tyto vědomosti důkladně ověřovat :-) 

Domácí úkoly si necháme na prezenční výuku, která je již za dveřmi... :-)

23. 11. - 27. 11.

Látka týdne:

Enharmonická záměna

Každý z tónů můžeme pojmenovat několika názvy - záleží na tom, s jakou posuvkou je v zapsaný v notové osnově.
Enharmonická záměna vzniká např. když křížkem zvýšíme tón c na cis a béčkem snížíme tón d na des - výsledný tón je svou výškou totožný, ale můžeme ho zapsat různými způsoby.

V přiloženém videu je to moc pěkné vysvětlené:

Za domácí úkol mi prosím napište pět enharmonických záměn, které ve videu nejsou :-)

9. 11. - 13. 11.

Látka týdne:

Modulace

Modulací nazýváme plynulé přecházení z jedné tóniny do druhé (např. z C dur do D dur). Obvykle obsahuje tzv. modulační pásmo (tj. úsek skladby, v němž se tónina postupně proměňuje). Specifickým typem je stejnojmenná modulace (např. z A dur do a moll - z dur do stejnojmenné moll, případně obráceně).

Ukázka č. 1 - M. P. Mussorgskij - Promenáda (Obrázky z výstavy) - v čase 0:21 probíhá krátká jednohlasá modulace, která spojuje dvě rozdílné tóniny.  Od 0:25 začíná tónina nová. Pro někoho je tento moment stěží poznatelný, ale i to je kouzlo modulace - plynulost, nenápadnost... :-)

Tóninový skok

Tóninový skok je přímá, rychlá změna tóniny bez modulace, tj. tzv. modulační pásmo je vynecháno. Tóninové skoky jsou nejčastější mezi velmi blízkými tóninami (např. z C dur do G dur apod.).

Ukázka č. 1 - Josef Suk, V Nový život - v této ukázce jsou tóninové skoky dva. V čase 0:15 - 0:22 a v čase 0:38 - 0:43. 


Ukázka č. 2 - Whitney Houston, I will always love you - v čase 0:40 končí původní tónina a po úderu bubnu nastupuje tónina nová. Mezi nimi neprobíhá žádná modulace, písnička skočí o tón výš, proto tomu říkáme tóninový skok. 

2. 11. - 6. 11.

Látka týdne:

Správné řešení

v tomto týdnu se zaměříme na takzvanou sluchovou analýzu. To znamená, že budeme trénovat vaše sluchové ústrojí. Zde je šest nahrávek stupnic. Známe stupnici durovou, mollovou aiolskou/harmonickou/melodickou. Úkolem pro tento týden byde jednotlivé stupnice rozpoznat na základě poslechu. Termín odevzdání je do 13. 11. 20

26. 10. - 30. 10.

Podzimní prázdniny

19. 10. - 23. 10.

Látka týdne:

zde máme správné vypracování úkolu z minulého týdne. Předně si vysvětlíme systém, díky kterému snadno najdeme paralelní (souběžnou) mollovou stupnici:

  • každá mollová stupnice vychází ze stupnice durové
  • aiolská - v durové stupnici si najdeme 6. stupeň, od kterého napíšeme stupnici obsahující stejné tóny jako  v durové stupnici - vznikne mollová aiolská
  • harmonická - opíšeme aiolskou a zvýšíme v ní 7. stupeň (křížkem nebo odrážkou)
  • melodická - opíšeme harmonickou a zvýšíme i 6. stupeň. (křížkem nebo odrážkou), melodická má ještě tu zvláštnost, že směrem dolů zazní aiolská


12. 10. - 16. 10.

Látka týdne:

opakování durových a mollových stupnic, systém stejnojmenných a paralelních stupnic. Vše potřebné najdete na stranách 1, 2, 3 v materiálu pro 4. ročník. Za domácí úkol vypracujte:

stupnici D dur + paralelní mollovou (aiolskou, harmonickou a melodickou)

stupnici F dur +  paralelní mollovou (aiolskou, harmonickou a melodickou)

Napsat do notových sešitů, vyfotit a poslat mi na email nebo na WhatsApp (vše v Kontaktech). Termín vypracování úkolu je do čtvrtka 22. 10 

Školní rok 2020/2021

15.6. - 19.6.

Látka předposledního týdne:

opakování 2, procvičovaní rytmu na internetovém odkazu


8.6. - 12.6.

Látka týdne:

opakování 1, enharmonická záměna, s tímto pojmem se již zabýváme dlouho, ale pro jistotu raději ještě připomínám, že v hudbě existuje. Jedná se o stejně znějící tón, který má dvojí pojmenování. Jak se taková enharmonická záměna tvoří?

Celý tón, musíme oba dva tóny upravit. Spodní zvýšit - vrchní snížit. Z c d na cis des. Vzniká stejně znějící tón, který má dva možné zápisy.

Půltón, upravujeme pouze jeden. Např. fis g, snížíme vrchní g na ges. Opět vzniká en. z. fis ges


1.6. - 5.6.

Látka týdne:

tento týden je za domácí úkol, vytvořit si krátký slovníček, ve kterém budou všechna slova týdne. Italsky - česky (i s výslovností a významem). Začíná to týdnem 23.3. - 27.3. Napište si tento úkol do svých notových sešitů. Vyfotit - poslat. Budou se těšit

25.5. - 29.5.

poslední slovo týdne:

Látka týdne: 

18.5. - 22.5.

Studijní volno pro doplnění domácích úkolů a procvičování látky zadané v minulých týdnech.

Jistě se k vám dostala ta smutná zpráva, že výuka Hudební nauky/Poslechového semináře bude až do konce školního roku probíhat distančně, neboli na dálku. Proto budou tyto stránky nadále zdrojem informací ohledně náplně tohoto předmětu. Prosím vás tedy o pokračování sledování stránek a plnění zadaných úkolů. Nemělo by se stát, že někdo neodevzdá jediný úkol. 

11.5. - 15.5.

slovo týdne: portamento - způsob hry mezi legatem a staccatem

Látka týdne:

Základní harmonické funkce, určitě si všichni pamatujeme na tvoření tónického kvintakordu (T5). Jedná se o akord na 1. stupni, na kterém uděláme kvintakord. Skládá se z 1. 3. 5. stupně. Cvičně v C dur a v B dur: c e g, b d f.

Stejným způsobem budeme postupovat na 4. a 5. stupni. Což znamená, že kvintakord vytvoříme na jiném stupni než na prvním. Najdeme si 4. a 5. stupeň. V C dur tedy tóny f a g a na nich utvoříme kvintakord.

Tyto harmonické funkce mají své pojmenování: 

1. stupeň = Tónika (zkr. T), 4. st. = Subdominanta (S), 5. st. = Dominanta (D)

Domácí úkol: utvoř základní harmonické funkce v těchto tóninách:

!!! nezapomeň si také zapamatovat slovo týdne: portamento - způsob hry mezi legatem a staccatem

4.5. - 7.5.

slovo druhého zkráceného týdne: glissando - klouzavě

Látka druhého zkráceného týdne: 

Prostudování nově vzniklých studijních materiálů. Bude s nimi do konce školního roku pracovat. 

27.4. - 30.4.

slovo zkráceného týdne: animato - živě, oživeně, rušně

Látka zkráceného týdne:

Solmizace, označování jednotlivých tónů slabikami, zakladatelem této metody je považován Guido z Arezza (992-1050). Jedná se o jiné pojmenování jednotlivých tónů stupnice než se učíme v prvním ročníku HN. Toto označení pochází z latinského jazyka:

do re mi fa sol la si do (C D E F G A H C)

Za domácí úkol pojmenuj jednotlivé noty solmizačními slabikami. Cílem tohoto cvičení je naučit se latinské slabiky nazpaměť. Zkus se je nejdřív naučit a pak cvičení doplnit - a poslat :-) těším se


Guido z Arezza
Guido z Arezza

20.4. - 24.4

slovo týdne: sempre - vždy, pořád, stále (např.: sempre in tempo - stále v tempu)

Látka týdne:

Nové studijní materiály, tento týden se seznámíme s nově vzniklým studijním materiálem. Najdete zde vše, s čím v tomto ročníku pracujeme. Konkrétně si dobře projděte první téma: 

Paralelní stupnice - jako cvičení si najděte všechny paralelní mollové stupnice do pěti předznamenání (vzor: C dur - amoll), no a opět poslat :-)

13.4. - 17.4.

slovo týdne: toccata (tokáta) - žívá skladba, zpravidla pro klávesové nástroje

Látka týdne:

Opakování durových stupnic (5#, 3b), stupnice se nemusíme učit zpaměti jako básničku (i když by to bylo dobré), ale může je velice snadným způsobem odvozovat. Základem je stupnice C dur, kterou si představíme v kolečku. Toto kolečko je neměnné a pořadí tónu je absolutně vždy zachován... 

  • zelená barva - název a začátek stupnice
  • červená barva - vyznačení posuvek
  • malá čísla - důkaz o zachovávání pořadí tónů

Tento postup je zcela totožný u stupnic s béčky. Domácí úkol: vytvořit zcela stejný graf na stupnice C dur, F dur, Bé dur a Es dur - těším se na vaše vypracované úkoly... :-)

!!! nezapomeň si také zapamatovat slovo týdne: toccata (tokáta) - žívá skladba, zpravidla pro klávesové nástroje

6.4. - 10.4.

slovo týdne: sordino - dusítko (con = s, senza = bez)

Látka týdne: (malé opakování)

Balet, scénický tanec, vznik v 16. století ve Francii (proto užívání francouzského názvosloví pro jednotlivé baletní pozice). Objevují se speciální kostýmy. Tento umělecký projev prosazoval fr. král Ludvík XIV., který byl velkým příznivcem tance. Založil Královskou akademii tance. 

Předpokládám, že poslech Labutího jezera z minulé hodiny se vám líbil...

Úkol: napiš stupnici E dur a základní harmonické funkce (TSD) a B dur a zákl. harm. funkce - poslat mailem nebo přes WhatsApp - všichni !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (+ napsat kolik je tady vykřičníků :-) )

Dále přikládám cvičení na rytmus: umět celé s metronomem (ve škole budeme všechno zkoušet)

"Mistr" bude ten, kdo dokáže poslat nahrávku naučeného rytmu, který zatleská nebo zaťuká tužkou o stůl. Pochopitelně spolu s metronomem. 

Budu se těšit. (nápověda, první čtyři takty: tá tá, tata ta, ta tá ta, tata ta)

!!! nezapomeň si také zapamatovat slovo týdne: sordino - dusítko (con = s, senza = bez)

30.3. - 3.4.

slovo týdne: unisono (unyzóno) - jednozvuk, všichni hrají tutéž melodii

Látka týdne:

1) pro tento týden bych byl rád, abyste si co možná nejvíc procvičovali příklady na těchto stránkách:

Po spuštění stránek: Exercises

procvičovat modré ikony: 

Note Identification (určování výšky tónů), Key Signature Identification (určování tónin)

Dále si můžete zkusit vše, co se vám bude líbit. Hrajte si, zkoušejte, trénujte...

2) poslech: Petr Iljič Čajkovskij - Labutí jezero (ukázka)


!!! nezapomeň si také zapamatovat slovo týdne: unisono - jednozvuk

23.3. - 27.3.

slovo týdne: diminuendo (zkratky dim., dimin.) - s ubývající silou

Látka týdne: 

1) Rytmická cvičení:  tleskat cvičení 1, 2, 3 (k nácviku používejte metronom)

(hráči na bicí nástroj si cvičení mohou hrát např. na malý buben) 


2) Symfonická báseň

  • jednovětá orchestrální skladba zhudebňující mimohudební děj, námět, obraz či příběh
  • jedná se tak o programní hudbu

Poslech: 

Camille Saint-Saens - Tanec kostlivců (nástroje připomínají chrastění kostí)

Bedřich Smetana - Má vlast (cyklus symfonických básní), celkem 6

  • Vyšehrad, Vltava, Šárka, Z českých luhů a hájů, Tábor, Blaník
Hudební nauka - Petr Strejc
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky