3. ročník
Pravidelná online konzultace - středa 13:45
10. 5. - 14. 5.
!!! TENTO TÝDEN ODPADÁ ONLINE KONZULTACE!!!
Látka týdne:
Základní harmonické funkce - opakování
Tonika (značíme ji T) je první stupeň ve stupnici (např. tón c v C dur). Je základem pro vytvoření tónického kvintakordu T5 (1. 3. a 5. stupeň ve stupnici - např. v C dur je to C - E - G).
Subdominanta (značíme ji S) je čtvrtý stupeň ve stupnici (např. tón f v C dur).
Dominanta (značíme ji D) je pátý stupeň ve stupnici (např. tón g v C dur).
Pozorně poslouchejte toto video. Za domácí úkol napište do svých sešitů příklady, které jsou ve videu uvedeny. Vyhotovený úkol prosím pošlete na email.
3. 5. - 7. 5.
Látka týdne:
Pražské jaro, je mezinárodní hudební festival, na kterém vystupuje řad světových umělců, komorních souborů, sborů a symfonických orchestrů. Každoročně se koná v Praze od 12. května do 4. června. První ročník tohoto festivalu se konal v roce 1946. Na zahajovacím koncertě vždy zazní cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Součástí tohoto festivalu je také soutěž, která vznikla v roce 1947.
oficiální logo festivalu
26. 4. - 30. 4.
Látka týdne:
Základní harmonické funkce
Subdominanta (značíme ji S) je čtvrtý stupeň ve stupnici (např. tón f v C dur).
Dominanta (značíme ji D) je pátý stupeň ve stupnici (např. tón g v C dur).
19. 4. - 23. 4.
Látka týdne:
Ostinátní doprovod, ostinátní figura - stálé opakování melodického nebo rytmického motivu či fráze. Nejčastěji se tento prvek nachází v basu.
V tomto případě se jedná o opakování melodie. Všimněte si pozorně, že levá ruka nezahraje nic jiného než ostinátní figuru:
V klasické hudbě se setkáváme s ostinátní figurou např. ve skladbě Bolero francouzského skladatele Maurice Ravela. Opakující se rytmický motiv hraje malý buben (bubínek, snare drum, tamburo piccolo). Ať video posuneš kamkoliv, všude uslyšíš tento rytmus: zkus si ho vyťukat a zahrát spolu s orchestrem... za domácí úkol si tento motiv napiš do svého sešitů, vyfoť a pošli...
Poslech: Maurice Ravel - Bolero
12. 4. - 16. 4.
Látka týdne:
Instrumentální a vokální hudba, hudební soubory
- instrumentální hudba je určená pro hudební nástroje
- vokální hudba je určená pro lidský hlas, tedy hudba zpívaná
- kombinace obojího je a hudba vokálně-instrumentální
Instrumentální soubory:
- orchestr je hudební těleso, v němž jsou některé nástroje obsazeny vícekrát, řídí ho dirigent
- symfonický orchestr je největší typ orchestru, v němž jsou zastoupeny jak smyčcové, tak dechové dřevěné i žesťové a bicí nástroje. Obvykle má 50 - 100 členů
další typy orchestrů: smyčcový (pouze sm. nástroje), dechový (dřevěné, žesťové a bicí nástroje)
Ustálené komorní soubory:
- duo - spojení dvou nástrojů
- smyčcové trio - housle, viola, violoncello, případně dvoje housle a viola
- klavírní trio - housle, violoncello, klavír
- smyčcové kvarteto - dvoje housle, viola, violoncello
- dechové kvinteto - flétna, hoboj, klarinet, lesní roh, fagot
Vokální soubory se nazývají stejně jako komorní soubory instrumentální (dua, tria, kvarteta). Velkému vokálnímu souboru neříkáme orchestr, ale pěvecký sbor. Sbory mohou být mužské, ženské, smíšené nebo dětské. Sbor řídí sbormistr.
Pěvecké hlasy dělíme na mužské (tenor, baryton bas) a ženské (soprán, mezzosoprán, alt)
6. 4. - 9. 4.
Látka týdne: opakování
Hudební názvosloví
stupnice - řada tónů, uspořádaná podle určitých pravidel
tónina - používá tónový materiál určité stupnice k vyjádření hudební myšlenky, tóny nejsou popořadě, mohou se různě střídat či opakovat, některé se dokonce vůbec vyskytnout nemusí
dynamika - síla (hlasitost), kterou hrajeme
tempo - rychlost, kterou interpretujeme (hrajeme/zpíváme) skladbu
rytmus - střídání not a pomlk různých délek, rytmický útvar může obsáhnout i několik taktů
metrum - střídání přízvučných a nepřízvučných dob, většinou odpovídá taktům
metronom - přístroj, který přesně udává tempo
melodie - řada tónů uspořádaných tak, aby šly zahrát nebo zazpívat, dohromady tvoří hudební myšlenku
harmonie - všechny souzvuky ve skladbě
transpozice - převádění melodií či skladeb do jiných tónin téhož tónorodu (např. z C dur do D dur, z fis moll do as moll, apod.)
22. 3. - 26. 3.
Látka týdne: Stupnice h moll, stupnice g moll (aiolská, harmonická, melodická)
tento týden budeme v mollových stupnicích ještě pokračovat. Mollové stupnice mají takovou specialitu, že jsou celkem tři druhy: aiolská, harmonická a melodická. Každá z nich má rozlišovací tóny, podle kterých je poznáme.
aiolská - základní, žádný tón se nezvyšuje
harmonická - zvyšujeme 7. stupeň
melodická - směrem nahoru zvyšujeme 6. a 7. stupeň, směrem dolu stejné tóny snižujeme
Za domácí úkol vypracujte:
- stupnice h moll aiolskou, harmonickou a melodickou (vzestupně i sestupně)
- stupnice g moll aiolskou, harmonickou a melodickou (vzestupně i sestupně)
15. 3. - 19. 3.
Látka týdne: Stupnice e moll, stupnice d moll
Opakování probraných mollový stupnic (e moll, d moll) a tónických kvintakordů. Studijní materiál najdete v hodinách ze 4. 1. a a 15. 2.
Na online konzultaci budeme tyto dvě stupnice pasát do notové osnovy a procvičovat.
1. 3. - 5. 3.
Online konzultace na vybrané téma
Od března budou pravidelně probíhat online konzultace, kde budeme probírat aktuální látku týdne.
22. 2. - 26. 2.
Látka týdne: mollové stupnice
minulý týden jsme se zabývali mollovou stupnicí e moll. Nyní si zkusíme osvojit jejich rozpoznání sluchem. V první ukázce zazní mollové stupnice v pořadí
aiolská - harmonická - melodická
(dobře poslechněte a zkuste si zapamatovat jejich znění)
Poslechněte tato dvě ukázky poslechnou a zjistit, v jakém pořadí jsou v nich zaznívají mollové stupnice
15. 2. - 19. 2.
Látka týdne: stupnice d moll, T5
dnes se naučíme novou mollovu stupnici. Má jedno béčko (b, jako F dur). Jednotlivé tóny jdou za sebou takto:
aiolská - d, e, f, g, a, b, c, d
harmonická - d, e. f, g, a, b, cis, d
melodická - d, e, f, g, a, h, cis, d (vzestupně), d, c, b, a, g, f, e, d (sestupně)
tónický kvintakord vytvoříme zcela stejně jako u předchozích stupnic. Použijeme tedy tóny:
d, f, a (1. 3. 5.)
Za domácí úkol přepište stupnici d moll spolu s tónickým kvintakordem do notové osnovy. Pošlete pak prosím na mail nebo WhatsApp... termín odevzdání je 21. 2.
1. 2. - 12. 2.
Látka týdne: tento týden se ještě budeme zabývat opěrnými písněmi. Za domácí úkol si prosím napište do svých sešitů začátky všech opěrných písní (prima až oktáva - osm písní). Budou stačit vždy první dva takty. Podle nich totiž budeme rozeznávat jednotlivé intervaly. Noty najedete v odkazu z poslední hodiny. Vyfocený úkol poslat na již obvyklé místa (mail, whatsapp)
18. 1. - 28. 1.
Látka dvou týdnů: Opěrné písně
Ke každému intervalu se váže jedna písnička, díky které lépe rozpoznáme, o jaký interval se jedná. Vaším úkolem je, si písničky pouze poslechnout a následně zazpívat.
Postup: stačí kliknout na odkaz a postupně si otevírat okénka s čísly, pod kterými se schovávají písničky. Vedle každé písně jsou tři přehrávače (navození tóniny, první tón, opěrná píseň). Vždy si je všechny poslechněte a zkuste si zazpívat.
11. 1. - 15. 1.
Látka týdne: intervaly
díky tomuto videu si vysvětlíme co je to interval.
4. 1. - 8. 1.
Látka týdne: stupnice e moll, T5
dnes se naučíme novou mollovu stupnici. Má jeden křížek (fis, jako G dur). Jednotlivé tóny jdou za sebou takto:
e, fis, g, a, h, c, d, e
tónický kvintakord vytvoříme zcela stejně jako u předchozích stupnic. Použijeme tedy tóny:
e, g, h (1. 3. 5.)
Za domácí úkol přepište stupnici e moll spolu s tónickým kvintakordem do notové osnovy. Pošlete pak prosím na mail nebo WhatsApp...
2021
7. 12. - 18. 12.
Prezenční výuka. Probírání látky zadané distanční formou.
30. 11. - 4. 12.
Látka týdne: Rytmická cvičení
tento týden budeme procvičovat rytmus. V následující kapitole se naučíme vyťukat rytmus ve cvičení 1 (4/8 takt), cv. 2 (3/8 takt), cv. 3 (6/8 takt). Hrajte vždy s metronomem (stačí do vyhledávače zadat metronom online), nastavte tempo 120. Metronom bude hrát osminy do kterých už jen stačí vyťukat dané cvičení.
Posílám vzor, jak by takové provedení mohlo vypadat:
Za domácí úkol si vyberte jedno ze cvičení a zkuste mi nahrávku poslat. Na nahrání zpravidla dostačuje diktafon v mobilním telefonu.
23. 11. - 27. 11.
Látka týdne:
Hudební názvosloví
stupnice - řada tónů, uspořádaná podle určitých pravidel
tónina - používá tónový materiál určité stupnice k vyjádření hudební myšlenky, tóny nejsou popořadě, mohou se různě střídat či opakovat, některé se dokonce vůbec vyskytnout nemusí
dynamika - síla (hlasitost), kterou hrajeme
tempo - rychlost, kterou interpretujeme (hrajeme/zpíváme) skladbu
rytmus - střídání not a pomlk různých délek, rytmický útvar může obsáhnout i několik taktů
metrum - střídání přízvučných a nepřízvučných dob, většinou odpovídá taktům
metronom - přístroj, který přesně udává tempo
melodie - řada tónů uspořádaných tak, aby šly zahrát nebo zazpívat, dohromady tvoří hudební myšlenku
harmonie - všechny souzvuky ve skladbě
transpozice - převádění melodií či skladeb do jiných tónin téhož tónorodu (např. z C dur do D dur, z fis moll do as moll, apod.)
Z domácí úkol si před sebe dejte KOPII noty, které právě hrajete na nástroj a zkuste některé pojmy v notách najít a zvýraznit je, popsat je. VZOR:
9. 11. - 13. 11.
Látka týdne:
Rytmická cvičení, tentokrát to máme bez psaného úkolu, ale procvičovat budeme dál :-) Přikládám video, kde jsou hraná různá rytmická cvičení. Přes týden si zkoušejte tleskat (nebo ťukat tužkou o stůl) čtyři cvičení spolu s videem.
Každé je na něco jiného: 1. a 2. cv. je takový základ, ve cv. 3 se objevují pomlky a ve cv. 4. se objevují ligatury (noty spojené obloučkem, jejich hodnoty se tak sčítají, hraje se pouze ta první). Nejdřív pozorně poslechněte, poté zkuste také :-)
2. 11. - 6. 11.
Látka týdne:
Správné řešení
v tomto týdnu se zaměříme na takzvanou sluchovou analýzu. To znamená, že budeme trénovat vaše sluchové ústrojí. Zde je zvuková stopa, na které hraju střídavě dvojhlas (interval) a trojhlas (akord). Cílem tohoto cvičení je rozpoznat tyto dva zvuky od sebe. Stačí tedy napsat jak jdou za sebou na nahrávce intervaly nebo akordy. Termín odevzdání je do 13. 11. 2020.
26. 10. - 30. 10.
Podzimní prázdniny
19. 10. - 23. 10.
Látka týdne:
zde máme správné vypracování úkolu z minulého týdne.
- víme, že akord je souzvuk minimálně tří tónů
- dále víme, že kvintakord je akord takzvaného terciového uspořádání - což jsou dvě tercie nad sebou (prostě sněhulák :-) )
- a také víme, že tonický /y/ kvintakord je kvintakord nacházející se na I. stupni stupnice. Zkrátka a jednoduše, sněhuláka napíšeme od prvního tónu stupnice (v C dur od c, v e moll od e, atd.) a to vše s posuvkami, které k dané stupnici patří.
12. 10. - 16. 10.
Látka týdne:
za domácí úkol pro tento týden zdávám vypracování čtyř tonických kvintakordů ze stupnic - e moll, h moll, d moll a g moll. Napsat do notových sešitů, vyfotit a poslat mi na email nebo na WhatsApp (vše v Kontaktech). Termín vypracování úkolu je do čtvrtka 22. 10.
Školní rok 2020/2021
15.6. - 19.6.
Látka předposledního týdne:
opakování 2, rytmická cvičení, s videem si společně zatleskáme rytmus. Není to nic složitého, jen si trochu počítat :-)
8.6. - 12.6.
Látka týdne:
opakování 1, stupnice e moll a T5. Přirozená mollová stupnice má půltóny na jiných místech než durová. DURová: mezi 3. 4. a 7. 8. stupněm, MOLLová (aiolská): mezi 2. 3. a 5. 6. stupněm. Od tónu e nyní vytvoříme stupnici dle půltónového systému.
1 2 3 4 5 6 7 8
e fis g a h c d e
Je zde krásně vidět, že jsme museli použít křížek (f-fis) abychom vytvořili půltón mezi 2. 3. stupněm. Půltón mezi 5. 6. (h-c) stupněm známe ze stanice C dur, takže beze změny. Tonický kvintakord (T5) se opět skládá z 1. 3. a 5. tónu = e g h
Harmonická mollová má zvýšený 7. stupeň - e fis g a h c dis e (vzniká citlivý tón)
Melodická mollová má zvýšený 6. a7. stupeň - e fis g a h cis dis e (směrem dolů hrajeme aiolskou)
Důležité je si uvědomit, že T5 zůstává ve všech mollových variantách stejný.
1.6. - 5.6.
Látka týdne:
tento týden je za domácí úkol, vytvořit si krátký slovníček, ve kterém budou všechna slova týdne. Italsky - česky (i s výslovností a významem). Začíná to týdnem 23.3. - 27.3. Napište si tento úkol do svých notových sešitů. Vyfotit - poslat. Budou se těšit
18.5. - 22.5.
Studijní volno pro doplnění domácích úkolů a procvičování látky zadané v minulých týdnech.
Jistě se k vám dostala ta smutná zpráva, že výuka Hudební nauky/Poslechového semináře bude až do konce školního roku probíhat distančně, neboli na dálku. Proto budou tyto stránky nadále zdrojem informací ohledně náplně tohoto předmětu. Prosím vás tedy o pokračování sledování stránek a plnění zadaných úkolů. Nemělo by se stát, že někdo neodevzdá jediný úkol.
11.5. - 15.5.
slovo týdne: dolce - sladce, jemně, lahodně
Látka týdne:
Opakování mollových stupnic, najdeme ji na 6. stupni durové stupnice. Rozlišujeme tři druhy mollových stupnic. Přirozená mollová stupnice (skládá se ze stejných tónu jako stupnice durová) se nazývá aiolská. Mollová harmonická má zvýšený 7. stupeň. Mollová melodická má zvýšené dva stupně, 6. a 7.
4.5. - 7.5.
slovo druhého zkráceného týdne: secco (seko) - suše
Látka druhého zkráceného týdne:
Opakování durových stupnic, pojďme si společně shrnout co všechno víme o durových stupnicích: přirozené půltóny se nacházejí mezi 3. 4. a 7. 8. stupněm. Tudíž se mezi ostatními stupni nachází celý tón. Na 7. stupni je citlivý tón za předpokladu, že je zachován onen půltón mezi 7. a 8. tónem.
Durové stupnice máme jak křížkové tak i béčkové. Velice jednoduchým způsobem zjistíme jejich pořadí. Stačí umět počítat do pěti. Začneme stupnicí C dur (bez předznamenání)
Stejný postup zvolíme u béčkových stupnic, ale v tomto případě budeme počítat pouze do čtyř.
27.4. - 30.4.
slovo zkráceného týdne: coda (kóda) - závěr, dovětek ve skladbě
Látka zkráceného týdne:
Pražské jaro, je mezinárodní hudební festival, na kterém vystupuje řad světových umělců, komorních souborů, sborů a symfonických orchestrů. Každoročně se koná v Praze od 12. května do 4. června. První ročník tohoto festivalu se konal v roce 1946. Na zahajovacím koncertě vždy zazní cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Součástí tohoto festivalu je také soutěž, která vznikla v roce 1947.
Na pravé straně si můžete všimnou oficiálního loga Pražského jara. Je aktivní, tudíž je možné na něj kliknout a podívat se tak na oficiální stránky festivalu.
20.4. - 24.4.
slovo týdne: tutti - všichni
Látka týdne:
Nové studijní materiály, tento týden se seznámíme s nově vzniklým studijním materiálem. Najdete zde vše, s čím v tomto ročníku pracujeme. Konkrétně si dobře projděte první téma:
Základní harmonické funkce
13.4. - 17.4.
slovo týdne: attacca (ataka) - pokračovat bez pauzy
Látka týdne:
Instrumentální a vokální hudba, hudební soubory
- instrumentální hudba je určená pro hudební nástroje
- vokální hudba je určená pro lidský hlas, tedy hudba zpívaná
- kombinace obojího je a hudba vokálně-instrumentální
- orchestr je hudební těleso, v němž jsou některé nástroje obsazeny vícekrát, řídí ho dirigent
- symfonický orchestr je největší typ orchestru, v němž jsou zastoupeny jak smyčcové, tak dechové dřevěné i žesťové a bicí nástroje. Obvykle má 50 - 100 členů
další typy orchestrů: smyčcový (pouze sm. nástroje), dechový (dřevěné, žesťové a bicí nástroje)
Ustálené komorní soubory:
- duo - spojení dvou nástrojů
- smyčcové trio - housle, viola, violoncello, případně dvoje housle a viola
- klavírní trio - housle, violoncello, klavír
- smyčcové kvarteto - dvoje housle, viola, violoncello
- dechové kvinteto - flétna, hoboj, klarinet, lesní roh, fagot
Vokální soubory se nazývají stejně jako komorní soubory instrumentální (dua, tria, kvarteta). Velkému vokálnímu souboru neříkáme orchestr, ale pěvecký sbor. Sbory mohou být mužské, ženské, smíšené nebo dětské. Sbor řídí sbormistr.
Pěvecké hlasy dělíme na mužské (tenor, baryton bas) a ženské (soprán, mezzosoprán, alt)
!!! nezapomeň si také zapamatovat slovo týdne: attacca (ataka) - pokračovat bez pauzy
6.4 - 10.4
slovo týdne: giocoso (džokózo) - hravě, žertovně
Látka týdne:
Ostinátní doprovod, ostinátní figura - stálé opakování melodického nebo rytmického motivu či fráze. Nejčastěji se tento prvek nachází v basu.
V tomto případě se jedná o opakování melodie. Všimněte si pozorně, že levá ruka nezahraje nic jiného než ostinátní figuru:
V klasické hudbě se setkáváme s ostinátní figurou např. ve skladbě Bolero francouzského skladatele Maurice Ravela. Opakující se rytmický motiv hraje malý buben (bubínek, snare drum, tamburo piccolo). Ať video posuneš kamkoliv, všude uslyšíš tento rytmus: zkus si ho vyťukat a zahrát spolu s orchestrem... za domácí úkol si tento motiv napiš do svého sešitů, vyfoť a pošli...
Pro hráče na bicí nástroje by měl být tento rytmus samozřejmostí jako chůze vpřed. Vyzývám tedy všechny bubeníky o zapamatování si této ostinátní figury.
Dalším úkolečkem bude trénování rytmu hraného v oběma rukama. Spojíme tedy látku minulou (trioly) s tou současnou (ostinato):
Cvičení 1 - 9: vidíme zde dva řádky, které se hrají dohromady. Levá ruka hraje řádek Učitel (alespoň bude vědět jaké to je) a pravá ruka řádek Žák. Zkoušej, trénuj, nepůjde to hned, je zapotřebí se k tomu vracet častěji - nejlépe každý den :-) Ve škole to vše projedeme společně.
!!! nezapomeň si také zapamatovat slovo týdne: giocoso (džokózo) - hravě, žertovně
30.3. - 3.4.
slovo týdne: intermezzo (meco) - mezihra, v romantické hudbě přednesová skladba
Látka týdne:
Triola - vznikne, pokud jakoukoli notu rozdělíme na tři stejné díly. Nejčastějším případem je, když notu čtvrťovou rozdělíme na tři díly, vznikne nám osminová triola (malá triola). Stejně tak bude fungovat rozdělení půlové noty, vznikne čtvrťová triola (velká triola), atd...
V praxi to zní tak, že při hře osminových not zazní na jednu dobu dva údery. U trioly musí zaznít na jednu dobu údery tři. Což znamená, že je musíme zahrát o něco rychleji. Při hře triol si nahlas říkáme TRI - O - LA
Zkuste procvičovat s tímto videem. Kombinujte společnou hru se samostatným tleskáním (ťukáním). Metronom si nastavte na 72 úderu. Zkuste se prokousat celým cvičením.
Kdo to zvládne, bude z něho triolový král.
!!! nezapomeň si také zapamatovat slovo týdne: intermezzo (meco) - mezihra, v romantické hudbě přednesová skladba
23.3. - 27.3.
slovo týdne: da capo (da kápo) - od začátku
Látka týdne:
1) opakování - stupnice d moll aiolská, harmonická, melodická
zapsat do notové osnovy (klavíristé a klávesisté si vypracované cvičení zahrají na svůj nástroj) úkol č. 1) poslat na email petr.strejc@zus-habrmanova.cz , nebo přes aplikaci WhatsApp
2) rytmická cvičení - tleskat nebo vyťukat (s metronomem)
(hráči na bicí nástroj si cvičení mohou hrát např. na malý buben)